Saavutettavuuden murros digitaalisissa palveluissa
Kuutti, Niina (2024)
Kuutti, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010750
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, mitä saavutettavuus on ja mitä se tuo alalle murroksessa, jossa EU:n direktiivi tuotteiden ja palveluiden esteettömyysvaatimuksista velvoittaa julkisia toimi-joita, ja tulee velvoittamaan yksityisiä toimijoita lainsäädännöllä saavutettavuuteen liittyvistä kriteereistä. Aluksi tarkastellaan sitä, mitä direktiivi pitää sisällään ja miltä osin direktiiviä lainsäädäntö velvoittaa toimijoita suunnittelemaan, rakentamaan tai korjaamaan digitaalisia palveluita, tuotteita tai sisältöjä. Tämän jälkeen tutkimuksessa käydään läpi mitä toimintarajoitteet tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat henkilön kokemukseen käyttää digitaalisia palveluita, tuotteita tai sisältöjä ja miten jatkossa lainsäädännön turvin näistä digitaalisista palveluista, tuotteista ja sisällöistä tehtäisiin saavutettavia, eli suunniteltaisiin digipalveluita palvelemaan ihan kaikkia ja luotaisiin digitaalinen ympäristö, joka on tarkoitettu kaikille. Tutkimuksessa käydään läpi direktiiviä ja sitä, kuinka se velvoittaa toimijoita. Tämän jälkeen tutkitaan sitä, kuinka digitaalisia palveluita suunnitellaan ja tarkastellaan sitä, kuinka erilaiset toimintarajoitteet näkyvät digitaalisten palveluiden suunnittelussa ja rakentamisessa. Tutkimuksen tietoperustan lopuksi käydään vielä läpi mitä avustavalla teknologialla tarkoitetaan ja kuinka ne vaikuttavat yksilön kykyyn käyttää digitaalisia palveluita.
Tutkimuksen tietoperustan jälkeen siirrytään tutkimuksen empiiriseen osaan. Empiirinen osa on suoritettu tutkimushaastatteluilla. Haastattelut on suoritettu puoli strukturoituina ja haastateltavat henkilöt on valikoitu heidän UX/UI suunnittelutaustan tai saavutettavuuteen liittyvän asiantuntijuuden perusteella. Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, mikä on saavutettavuuden merkitys jokaisen yksittäisen haastateltavan omalla urallaan, mutta myös sitä, mikä on saavutettavuuden yhteiskunnallinen merkitys.
Haastattelut on litteroitu ja anonymisoitu. Haastatteluista saatu aineisto on koodattu kuuteen kategoriaan, jossa tutkimustuloksia käsitellään. Aiheiden liittyessä vahvasti toisiinsa, lopulliset tutkimustulokset muovaantuivat kolmeen kategoriaan, joiden alla tutkimustulokset esitetään. Tieto-perustan ja haastatteluista saatavan datan yhtäläisyyksiä tutkitaan ja tullaan siihen tulokseen, että haastatteluista saatu aineisto tukee tietoperustaa. Asiantuntijahaastatteluiden ja tietoperustan toisiaan vahvasti tukeva sisältö on luonut tutkimuksen loppuvaiheessa erittäin tärkeän näkökulman tutkimukselle ja se on saavutettavan digipalvelun suunnitteleminen ja tämä on yksi kolmesta teemasta, joiden alle tutkimustulokset muodostuvat. Kaksi muuta teemaa ovat UX/UI suunnittelijat ja saavutettavuus.
Tutkimuksen tietoperustan jälkeen siirrytään tutkimuksen empiiriseen osaan. Empiirinen osa on suoritettu tutkimushaastatteluilla. Haastattelut on suoritettu puoli strukturoituina ja haastateltavat henkilöt on valikoitu heidän UX/UI suunnittelutaustan tai saavutettavuuteen liittyvän asiantuntijuuden perusteella. Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, mikä on saavutettavuuden merkitys jokaisen yksittäisen haastateltavan omalla urallaan, mutta myös sitä, mikä on saavutettavuuden yhteiskunnallinen merkitys.
Haastattelut on litteroitu ja anonymisoitu. Haastatteluista saatu aineisto on koodattu kuuteen kategoriaan, jossa tutkimustuloksia käsitellään. Aiheiden liittyessä vahvasti toisiinsa, lopulliset tutkimustulokset muovaantuivat kolmeen kategoriaan, joiden alla tutkimustulokset esitetään. Tieto-perustan ja haastatteluista saatavan datan yhtäläisyyksiä tutkitaan ja tullaan siihen tulokseen, että haastatteluista saatu aineisto tukee tietoperustaa. Asiantuntijahaastatteluiden ja tietoperustan toisiaan vahvasti tukeva sisältö on luonut tutkimuksen loppuvaiheessa erittäin tärkeän näkökulman tutkimukselle ja se on saavutettavan digipalvelun suunnitteleminen ja tämä on yksi kolmesta teemasta, joiden alle tutkimustulokset muodostuvat. Kaksi muuta teemaa ovat UX/UI suunnittelijat ja saavutettavuus.