Liikenneturvallisuuden jatkuvan oppimisen koulutus
Pesonen, Anne-Maria (2024)
Pesonen, Anne-Maria
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010783
Tiivistelmä
Hämeen ammattikorkeakoulun strategisena tavoitteena on lisätä jatkuvan oppimisen koulutustarjontaa työelämässä oleville ammattilaisille. Opinnäytetyössä kerättiin tutkimustietoa, jonka analyysin perusteella tehtiin esiselvitys suunnitelmissa olevalle liikenneturvallisuuden jatkuvan oppimisen koulutukselle. Liikenneturvallisuuskoulutuksella halutaan vastata Valtioneuvoston periaatepäätökseen liikenneturvallisuusstrategian nollavisiosta, jonka tavoitteena on poistaa vakavat loukkaantumiset ja liikennekuolemat. Lisäksi uudella koulutuksella halutaan vastata hallituksen asettamiin jatkuvan oppimisen tavoitteisiin.
Opinnäytetyössä tehtiin kirjallisuuskatsaus liikenneturvallisuuskoulutuksen kansallisesta tarjonnasta tutkimushetkellä sekä viime vuosien kansainvälisestä koulutustarjonnasta. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin liikenneturvallisuuden parissa työskentelevien koulutustausta sekä tarve lisäkoulutukselle monimenetelmäisellä tutkimuksella.
Kyselytutkimuksen perusteella voitiin osoittaa, että liikenneturvallisuuden parissa työskentelevillä ammattilaisilla oli monipuolinen koulutustausta. Vastaajista valtaosa koki tarpeelliseksi lisäkoulutuksen liikenneturvallisuudesta niin opiskelun kuin työuran aikana. Myös vastaajat, joilla oli pitkä liikenneturvallisuustyökokemus, ovat edelleen kiinnostuneita osallistumaan koulutukseen korkeasta ammattitaidosta huolimatta. Tutkimustulosten perusteella kiinnostavimmat osa-alueet liikenneturvallisuuden jatkuvan oppimisen koulutukselle olivat liikennepsykologia, liikenneturvallisuustoimenpiteiden vaikutusten arviointi, turvallisen liikenneympäristön suunnittelu sekä uudet liikenneturvallisuusinnovaatiot.
Opinnäytetyön selvitysten perusteella vuorovaikutusta sisältävä verkkokoulutus olisi oppijoiden ja opettajan kannalta sopivin vaihtoehto koulutusmalliksi. Tutkimuksen tuloksena syntyneen selvityksen pohjalta voidaan Hämeen ammattikorkeakoulussa aloittaa jatkuvan oppimisen liikenneturvallisuuskoulutuksen yksityiskohtainen suunnittelu.
Opinnäytetyössä tehtiin kirjallisuuskatsaus liikenneturvallisuuskoulutuksen kansallisesta tarjonnasta tutkimushetkellä sekä viime vuosien kansainvälisestä koulutustarjonnasta. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin liikenneturvallisuuden parissa työskentelevien koulutustausta sekä tarve lisäkoulutukselle monimenetelmäisellä tutkimuksella.
Kyselytutkimuksen perusteella voitiin osoittaa, että liikenneturvallisuuden parissa työskentelevillä ammattilaisilla oli monipuolinen koulutustausta. Vastaajista valtaosa koki tarpeelliseksi lisäkoulutuksen liikenneturvallisuudesta niin opiskelun kuin työuran aikana. Myös vastaajat, joilla oli pitkä liikenneturvallisuustyökokemus, ovat edelleen kiinnostuneita osallistumaan koulutukseen korkeasta ammattitaidosta huolimatta. Tutkimustulosten perusteella kiinnostavimmat osa-alueet liikenneturvallisuuden jatkuvan oppimisen koulutukselle olivat liikennepsykologia, liikenneturvallisuustoimenpiteiden vaikutusten arviointi, turvallisen liikenneympäristön suunnittelu sekä uudet liikenneturvallisuusinnovaatiot.
Opinnäytetyön selvitysten perusteella vuorovaikutusta sisältävä verkkokoulutus olisi oppijoiden ja opettajan kannalta sopivin vaihtoehto koulutusmalliksi. Tutkimuksen tuloksena syntyneen selvityksen pohjalta voidaan Hämeen ammattikorkeakoulussa aloittaa jatkuvan oppimisen liikenneturvallisuuskoulutuksen yksityiskohtainen suunnittelu.