Opas uudelle esihenkilölle
Österman, Marianne (2024)
Österman, Marianne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110894
Tiivistelmä
Jatkuvassa muutoksessa olevassa ja aina vain vaativammassa työelämässä ja -ympäristössä esihenkilöllä on iso rooli. Esihenkilö varmistaa sen, että tiimillä on parhaat mahdollisuudet onnistua työssään. Uuteen esihenkilöön kohdistuu alusta alkaen odotuksia suoriutumisesta ja paine onnistua on kova. Perehdytyksen taso ja toteutus on erilaisissa organisaatioissa hyvin vaihtelevaa ja toisinaan uusi esihenkilö saattaa jäädä perehdytyksen osalta niin sanotusti tyhjän päälle. Halusin auttaa uusia esihenkilöitä alun haasteissa, ja tämän takia valitsin opinnäytetyöni aiheeksi ”Opas uudelle esihenkilölle”.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena, eli se koostuu raportista ja tuotoksesta. Opinnäytetyön tavoite on luoda opas uudelle esihenkilölle, jonka tarkoitus on auttaa uutta esihenkilöä virittäytymään esihenkilötyöhön, pääsemään alkuun oman johtamistyylinsä löytämisessä ja antaa varmuutta, jotta uusi esihenkilö voi alusta alkaen toimia uskottavana johtajana.
Opas on toteutettu PowerPoint-esityksenä, joka sisältää teoriaa esihenkilön roolista, itsensä kehittämisestä, valmentavasta johtamisesta ja ajanhallinnasta. Opas antaa konkreettisia vinkkejä vuorovaikuttamiseen ja kalenterinhallintaan.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan se on pyritty luomaan yleisellä tasolla sovellettavaksi erityisesti isojen ja keskisuurten organisaatioiden myynti- ja asiakaspalvelutiimien uusille esihenkilöille. Oppaasta ja opinnäytetyöstä on rajattu pois aiheet, joihin tämän kokoluokan organisaatioissa on usein jo olemassa oleva selkeä menettelytapa, kuten esimerkiksi rekrytointi tai uuden työntekijän aloittaminen. Myös palkitsemisessa ja viestinnässä on usein organisaatioilla jo selkeä linjaus, eikä tämä opinnäytetyö ota näihin sen vuoksi kantaa.
Tietoperustana on käytetty johtamista, itsensä kehittämistä sekä valmentamista käsittelevää kirjallisuutta. Lisäksi tietoperustaa on täydennetty kahden esihenkilötyötä tekevän asiantuntijan haastatteluilla.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena, eli se koostuu raportista ja tuotoksesta. Opinnäytetyön tavoite on luoda opas uudelle esihenkilölle, jonka tarkoitus on auttaa uutta esihenkilöä virittäytymään esihenkilötyöhön, pääsemään alkuun oman johtamistyylinsä löytämisessä ja antaa varmuutta, jotta uusi esihenkilö voi alusta alkaen toimia uskottavana johtajana.
Opas on toteutettu PowerPoint-esityksenä, joka sisältää teoriaa esihenkilön roolista, itsensä kehittämisestä, valmentavasta johtamisesta ja ajanhallinnasta. Opas antaa konkreettisia vinkkejä vuorovaikuttamiseen ja kalenterinhallintaan.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan se on pyritty luomaan yleisellä tasolla sovellettavaksi erityisesti isojen ja keskisuurten organisaatioiden myynti- ja asiakaspalvelutiimien uusille esihenkilöille. Oppaasta ja opinnäytetyöstä on rajattu pois aiheet, joihin tämän kokoluokan organisaatioissa on usein jo olemassa oleva selkeä menettelytapa, kuten esimerkiksi rekrytointi tai uuden työntekijän aloittaminen. Myös palkitsemisessa ja viestinnässä on usein organisaatioilla jo selkeä linjaus, eikä tämä opinnäytetyö ota näihin sen vuoksi kantaa.
Tietoperustana on käytetty johtamista, itsensä kehittämistä sekä valmentamista käsittelevää kirjallisuutta. Lisäksi tietoperustaa on täydennetty kahden esihenkilötyötä tekevän asiantuntijan haastatteluilla.