Digitalisaation vaikutus ja mikromaksujen kannattavuus PC- ja konsolipelimaailmassa: case-tutkimus
Honkanen, Marek (2024)
Honkanen, Marek
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110923
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitalisaation vaikutusta PC- ja konsolipelimaailmassa, käy läpi pelaamisen historiaa sekä nykyistä trendiä kehittää videopelejä mikromaksukeskeisiksi ympäristöiksi ja niiden ansaintamalleja sekä kannattavuutta. Työn tavoitteena on selvittää mikä on mahdollistanut mikromaksujen ja GaaS-ansaintamallin toiminnallisuuden. Työssä esitellään pelaamisen historiaa 1950- luvulta lähtien nykypäivään, käydään läpi erilaisia teknologisia innovaatioita ja kuvataan alan kasvua. Suurin painopiste on GaaS-peleissä ja miten kyseinen trendi on muovannut pelien kehitystä ja päivitystä sulavammaksi ja monipuolisemmaksi formaatiksi. Työn teoriaosassa esitellään GaaS-mallin toimintaperiaate ja käydään läpi yleisiä peliteknisiä strategioita luoda menestynyt videopeli.
Mikromaksut ovat suuri osa-alue nykypäivän videopelien ansaintamallin rakennetta, joten työssä esitellään erilaisia mikromaksujen olomuotoja ja miten maksuympäristöt toimivat esimerkkinä olevien pelien sisällä. Työssä käsitellään myös mikromaksujen eettistä puolta, sillä joissakin mikromaksumalleissa on tutkittu olevan myös ihmiselle haitallisia piirteitä, joita voidaan verrata jopa uhkapelaamiseen.
Työssä käytetään lähteenä virtuaalisia verkkosivuilta löytyviä uutisia, trendikatsauksia ja kokoelmia, amk-opinnäytetöitä ja kandidaatintutkielmia, vuosiraportteja sekä tilastollisia raportteja.
Tutkimus sisältää kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia määritelmiä. Empiirisessä osassa analysoidaan Electronic Artsin liiketoiminnallista strategiaa, liikevaihdon lähteitä sekä kannattavuutta GaaS-mallin ja mikromaksujen osalta. Työssä tutkitaan mihin suuntaan yritys on kehittänyt liiketoimintaansa ja havaintojen perusteella lisäksi tehdään päätelmiä, ovatko mikromaksut olleet kannattavia yrityksen liiketoiminnan osana. Opinnäytetyössä esitellään konkreettisia onnistumisia ja epäonnistumisia yrityksen videopelitarjonnan puolelta, ja tehdään johtopäätöksiä, miksi näin on tapahtunut.
Tuloksena huomattiin Electronic Artsin aloittaneen jo vuonna 2008 strategian luoda digitaalisempaa peliympäristöä fyysisten kopioiden sijasta. Yrityksen liikevaihto sekä tilikausien tulokset ovat parantuneet huimasti vuodesta 2013 – vuoteen 2023 mentäessä, ja työssä selviää suurimman osan yrityksen nykyisestä liikevaihdosta tulevan juuri lisämyynnistä, mikä sisältää mikromaksut.
Mikromaksut ovat suuri osa-alue nykypäivän videopelien ansaintamallin rakennetta, joten työssä esitellään erilaisia mikromaksujen olomuotoja ja miten maksuympäristöt toimivat esimerkkinä olevien pelien sisällä. Työssä käsitellään myös mikromaksujen eettistä puolta, sillä joissakin mikromaksumalleissa on tutkittu olevan myös ihmiselle haitallisia piirteitä, joita voidaan verrata jopa uhkapelaamiseen.
Työssä käytetään lähteenä virtuaalisia verkkosivuilta löytyviä uutisia, trendikatsauksia ja kokoelmia, amk-opinnäytetöitä ja kandidaatintutkielmia, vuosiraportteja sekä tilastollisia raportteja.
Tutkimus sisältää kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia määritelmiä. Empiirisessä osassa analysoidaan Electronic Artsin liiketoiminnallista strategiaa, liikevaihdon lähteitä sekä kannattavuutta GaaS-mallin ja mikromaksujen osalta. Työssä tutkitaan mihin suuntaan yritys on kehittänyt liiketoimintaansa ja havaintojen perusteella lisäksi tehdään päätelmiä, ovatko mikromaksut olleet kannattavia yrityksen liiketoiminnan osana. Opinnäytetyössä esitellään konkreettisia onnistumisia ja epäonnistumisia yrityksen videopelitarjonnan puolelta, ja tehdään johtopäätöksiä, miksi näin on tapahtunut.
Tuloksena huomattiin Electronic Artsin aloittaneen jo vuonna 2008 strategian luoda digitaalisempaa peliympäristöä fyysisten kopioiden sijasta. Yrityksen liikevaihto sekä tilikausien tulokset ovat parantuneet huimasti vuodesta 2013 – vuoteen 2023 mentäessä, ja työssä selviää suurimman osan yrityksen nykyisestä liikevaihdosta tulevan juuri lisämyynnistä, mikä sisältää mikromaksut.