Perceptions of generation Z on sustainability in e-commerce : qualitative research of the possibilities of green social media marketing
Oinonen, Senni (2024)
Oinonen, Senni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810193
Tiivistelmä
Kehittyvä ilmastokriisi sekä tuotteiden ja palvelujen ylikulutus ovat molemmat suosittuja aiheita sukupolvi Z:n kesken, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Tämä sukupolvi vaikuttaa käyttävän sähköisiä alustoja ostosten tekemiseen enemmän kuin yksikään sukupolvi aiemmin. Ja vaikka tämä sukupolvi vaikuttaa myös olevan enemmän huolissaan ilmastokriisistä, uutta ja relevanttia tutkimustietoa ei ole löydettävissä aiheesta: kestävä kehitys sähköisessä kaupankäynnissä sukupolvi Z:n näkökulmasta. Ja sillä tämä sukupolvi viettää keskimääräisesti enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa verrattuna aiempiin sukupolviin, vihreän sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksia on tutkittava tarkemmin.
Tämä tutkimus pyrkii tarkastelemaan sukupolvi Z:n näkemyksiä kestävästä kehityksestä sähköisessä kaupankäynnissä, ja kuinka näihin näkemyksiin voisi vaikuttaa vihreällä sosiaalisen median markkinoinnilla.
Toteuttaakseen tämän tutkimuksen, tutkija valitsi tutkivan kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän. Tutkimuksessa toteutettiin kaksi fokusryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 8 osallistujaa.
Valitut tutkimusmenetelmät tarjosivat tutkijalle arvokasta tietoa vihreän sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksista ja laajemman ymmärryksen tekijöistä, jotka vaikuttavat sukupolvi Z:n ostopäätöksiin verkkoalustoilla. Tämän tutkimuksen tulokset voivat edesauttaa sosiaalisen median markkinoinnin kehitystä, erityisesti vihreää vaikuttajamarkkinointia.
The developing climate crisis and the current overconsumption of goods are both pressing topics among generation z, particularly on social media. This generation seems to use e-commerce as a channel to make purchases more than any other generation that came before. Even though this generation also seems to be more concerned about the climate crisis, there is not up-to-date research done on the following topic: sustainability in e-commerce from the perspective of generation z. And since the generation spends on average more amount of time on social media than other generations before, the possible impacts of green social media marketing are to be examined.
This study aims to explore the perceptions of sustainability in e-commerce from the perspective of generation z, and how those perspectives could be influenced by green social media marketing.
To conduct this research, the author chose an explorative qualitative research method. There were two focus group interviews executed with 8 participants altogether.
The research methods implemented gave the researcher valuable insight on the possibilities of green social media marketing and a broader understanding of the reasons behind generation z´s purchasing decisions online. The results of this study could contribute to the field of social media marketing, particularly green and influencer marketing.
Tämä tutkimus pyrkii tarkastelemaan sukupolvi Z:n näkemyksiä kestävästä kehityksestä sähköisessä kaupankäynnissä, ja kuinka näihin näkemyksiin voisi vaikuttaa vihreällä sosiaalisen median markkinoinnilla.
Toteuttaakseen tämän tutkimuksen, tutkija valitsi tutkivan kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän. Tutkimuksessa toteutettiin kaksi fokusryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 8 osallistujaa.
Valitut tutkimusmenetelmät tarjosivat tutkijalle arvokasta tietoa vihreän sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksista ja laajemman ymmärryksen tekijöistä, jotka vaikuttavat sukupolvi Z:n ostopäätöksiin verkkoalustoilla. Tämän tutkimuksen tulokset voivat edesauttaa sosiaalisen median markkinoinnin kehitystä, erityisesti vihreää vaikuttajamarkkinointia.
The developing climate crisis and the current overconsumption of goods are both pressing topics among generation z, particularly on social media. This generation seems to use e-commerce as a channel to make purchases more than any other generation that came before. Even though this generation also seems to be more concerned about the climate crisis, there is not up-to-date research done on the following topic: sustainability in e-commerce from the perspective of generation z. And since the generation spends on average more amount of time on social media than other generations before, the possible impacts of green social media marketing are to be examined.
This study aims to explore the perceptions of sustainability in e-commerce from the perspective of generation z, and how those perspectives could be influenced by green social media marketing.
To conduct this research, the author chose an explorative qualitative research method. There were two focus group interviews executed with 8 participants altogether.
The research methods implemented gave the researcher valuable insight on the possibilities of green social media marketing and a broader understanding of the reasons behind generation z´s purchasing decisions online. The results of this study could contribute to the field of social media marketing, particularly green and influencer marketing.