Digitaalisen tulevaisuudentutkimusalustan mobiilipanelistin käyttäjäkokemuksen kehittäminen: tapaustutkimus Aavistus
Lilja, Nea (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010762
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Mindhive Oy:n kehittämän digitaalisen tulevaisuudentutkimusalusta Aavistuksen käyttäjäkokemuksen kehittäminen. Käyttäjäkokemusta tutkittiin ja kehitettiin Delfoi-menetelmälle ominaisen panelistikäyttäjän näkökulmasta, joka on kulloinkin tutkittavan ilmiön asiantuntija. Työ rajautui panelistikäyttäjän käyttökokemuksen tutkimiseen mobiiliympäristössä. Työssä tutkittiin Delfoi-menetelmälle tyypillisten käyttöliittymäelementtien vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Kokonaiskuva Delfoi-menetelmästä ja siihen kehitetyn digitaalisen alustan käyttäjäkokemuksen kipupisteistä muodostui tiedonkeruulla kahden Delfoi-tutkimuksen avaintekijän näkökulmasta. Tutkimusongelmaksi määriteltiin Delfoi-prosessille tyypillisten käyttöliittymäelementtien vaikutus käyttäjäkokemukseen mobiilikäyttöliittymässä sekä mobiilialustan jatkokehittämisessä panelistin käyttökokemuksen kannalta tärkeät asiat.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun viitekehyksessä tuplatimantti-prosessimallia hyödyntäen. Työn vaiheet koostuivat ongelman määrittelystä sekä kerätyn tiedon analysoinnista. Ymmärrystä Delfoi-prosessista kerättiin kokeneilta Delfoi-asiantuntijoilta puolistrukturoiduissa haastatteluissa. Haastatteluiden pohjalta määriteltiin kokonaiskuva panelistin tyypillisistä tehtävistä ja toiminnoista digitaalisella tulevaisuudentutkimuksen alustalla. Käyttäjäymmärrystä syvennettiin panelistinäkymän käyttäjätestauksilla ja testihenkilöiden haastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin teemoitellen samankaltaisuuskaavion avulla. Käyttäjäkokemusta tarkasteltiin tarkemmin käytettävyyden ja intuitiivisuuden määritteiden avulla.
Palvelun kipupisteet ja kehityskohteet tehtiin näkyväksi käyttäjän kokemuksesta kertovaa palvelupolkua käyttäen. Käyttäjätestauksien avulla tunnistettiin kaksi erilaista osallistujapersoonaa. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Opinnäytetyön tulokset auttavat tilaajayritystä digitaalisen palvelun jatkokehityksen suunnan ja seuraavien askeleiden määrittelyssä, tarjoten tilaajalle syvempää käyttäjäymmärrystä. The objective of this thesis was to improve the user experience of Aavistus. Aavistus is a digital platform made for future research and collective learning, developed by the commissioner of this thesis, Mindhive Oy. The focus was to improve the user experience of the typical Delphi method’s panelist user. The user experience was examined with user interface elements used in the Delphi method. The overall picture was formed by understanding the Delphi method and pain points of the user experience in Aavistus. Research was done by involving two key factors in the Delphi method: the facilitator and the panelist.
The development work was done following the Double Diamond process model and service design methods. Steps of the Double Diamond used in this work included Discover, Define and Develop phases. The stages of the work included defining the problem and analysing the collected information. Understanding of the Delphi method were gathered from Delphi experts in semi-structured interviews. An overall picture of a panelist’s role and typical tasks in the digital platform was defined based on the interviews. User tests and interviews with test users were used for gathering user understanding. User tests revealed the pain points of the user experience in the digital platform. The collected information was analysed with the affinity diagram. The user experience was examined in more detail through the principles of usability and intuitiveness.
A customer journey map was used to perform the pain points of the user experience in visually. Two different user personas were discovered from the user tests. The end results of this thesis were development ideas for improving the panelist’s user experience. This thesis helps the commissioner to define the next steps in the development process of the digital platform, providing better user understanding.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun viitekehyksessä tuplatimantti-prosessimallia hyödyntäen. Työn vaiheet koostuivat ongelman määrittelystä sekä kerätyn tiedon analysoinnista. Ymmärrystä Delfoi-prosessista kerättiin kokeneilta Delfoi-asiantuntijoilta puolistrukturoiduissa haastatteluissa. Haastatteluiden pohjalta määriteltiin kokonaiskuva panelistin tyypillisistä tehtävistä ja toiminnoista digitaalisella tulevaisuudentutkimuksen alustalla. Käyttäjäymmärrystä syvennettiin panelistinäkymän käyttäjätestauksilla ja testihenkilöiden haastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin teemoitellen samankaltaisuuskaavion avulla. Käyttäjäkokemusta tarkasteltiin tarkemmin käytettävyyden ja intuitiivisuuden määritteiden avulla.
Palvelun kipupisteet ja kehityskohteet tehtiin näkyväksi käyttäjän kokemuksesta kertovaa palvelupolkua käyttäen. Käyttäjätestauksien avulla tunnistettiin kaksi erilaista osallistujapersoonaa. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Opinnäytetyön tulokset auttavat tilaajayritystä digitaalisen palvelun jatkokehityksen suunnan ja seuraavien askeleiden määrittelyssä, tarjoten tilaajalle syvempää käyttäjäymmärrystä.
The development work was done following the Double Diamond process model and service design methods. Steps of the Double Diamond used in this work included Discover, Define and Develop phases. The stages of the work included defining the problem and analysing the collected information. Understanding of the Delphi method were gathered from Delphi experts in semi-structured interviews. An overall picture of a panelist’s role and typical tasks in the digital platform was defined based on the interviews. User tests and interviews with test users were used for gathering user understanding. User tests revealed the pain points of the user experience in the digital platform. The collected information was analysed with the affinity diagram. The user experience was examined in more detail through the principles of usability and intuitiveness.
A customer journey map was used to perform the pain points of the user experience in visually. Two different user personas were discovered from the user tests. The end results of this thesis were development ideas for improving the panelist’s user experience. This thesis helps the commissioner to define the next steps in the development process of the digital platform, providing better user understanding.