Näkökulmia vastuulliseen myyntiin varsinaissuomalaisissa pk-yrityksissä
Niemenoja, Jenna (2024)
Niemenoja, Jenna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten eräät Varsinais-Suomen alueella toimivat pk-yritykset ymmärtävät ja toteuttavat vastuullista myyntiä sekä miten vastuullisuus näkyy niiden toiminnassa. Työn keskiössä on vastuullisen myynnin merkitys pk-yritysten arvoissa ja strategioissa, erityisesti kestävyyden, eettisyyden ja ympäristövastuun näkökulmista.
Selvitys toteutettiin haastattelemalla viittä eri toimialoilla toimivaa pk-yritystä Varsinais-Suomen alueella. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, mikä mahdollisti syvällisen ymmärryksen vastuullisuuden eri ulottuvuuksista ja niiden integroinnista yritysten strategioihin, palveluihin, tuotteisiin ja arvoihin.
Selvityksessä ilmeni, että vastuullisuus on keskeinen tekijä haastateltujen pk-yritysten arvoissa, vaikka sen strateginen toteutuminen vaihtelee yrityksien välillä. Yritysten vastuullinen myynti näkyy perusarvojen, tuotteiden, palveluiden ja aidon asiakas ymmärryksen kautta. Haastatellut pk-yritykset tunnistivat tarpeen kehittää ja integroida vastuullisuutta strategisemmaksi osaksi liiketoimintaansa, mikä edellyttää jatkuvaa kehitystä ja sidosryhmien odotusten hallintaa
Selvitys toteutettiin haastattelemalla viittä eri toimialoilla toimivaa pk-yritystä Varsinais-Suomen alueella. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, mikä mahdollisti syvällisen ymmärryksen vastuullisuuden eri ulottuvuuksista ja niiden integroinnista yritysten strategioihin, palveluihin, tuotteisiin ja arvoihin.
Selvityksessä ilmeni, että vastuullisuus on keskeinen tekijä haastateltujen pk-yritysten arvoissa, vaikka sen strateginen toteutuminen vaihtelee yrityksien välillä. Yritysten vastuullinen myynti näkyy perusarvojen, tuotteiden, palveluiden ja aidon asiakas ymmärryksen kautta. Haastatellut pk-yritykset tunnistivat tarpeen kehittää ja integroida vastuullisuutta strategisemmaksi osaksi liiketoimintaansa, mikä edellyttää jatkuvaa kehitystä ja sidosryhmien odotusten hallintaa