Vaihtoehtoinen reitti ketteryyteen : Kanban-menetelmän soveltaminen viestintäalan asiantuntijayrityksessä.
Kurvinen, Mihail (2024)
Kurvinen, Mihail
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210946
Tiivistelmä
Ketterien lähestymistapojen suosio on kasvussa luovissa asiantuntija-organisaatioissa IT-alan ulkopuolella. Opinnäytetyössä tarkastellaan tietotyön tarpeisiin kehitetyn Kanban-menetelmän soveltamista viestintäalalla toimivan case-yrityksen työn- ja projektinhallinnassa.
Opinnäytetyö tarjoaa monipuolisen katsauksen Kanban-menetelmän teoreettisiin perusteisiin ja niiden soveltamiseen. Tutkielmassa käsitellään menetelmän historiaa, perusperiaatteita ja keskeisiä käytäntöjä. Lisäksi se sisältää kattavan kirjallisuuskatsauksen ja esittelee tapausesimerkkejä ja parhaita käytäntöjä Kanban-menetelmän soveltamisesta viestintä- ja markkinointialan organisaatioissa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa käytetään toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kanban-järjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto toteutetaan systeemiajatteluun perustuvan STATIK-metodin avulla.
Opinnäytetyö vahvistaa, että Kanban-menetelmä soveltuu hyvin pienen viestintäalan asiantuntijayrityksen tarpeisiin edistämällä yhteistyötä sekä toiminnan läpinäkyvyyttä, suunnitelmallisuutta ja jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Tulosten arviointi suoritetaan laadullisesti. Lopuksi kartoitetaan kehityskohteita ja suosituksia Kanban-kypsyysmallin avulla.
Opinnäytetyö tarjoaa monipuolisen katsauksen Kanban-menetelmän teoreettisiin perusteisiin ja niiden soveltamiseen. Tutkielmassa käsitellään menetelmän historiaa, perusperiaatteita ja keskeisiä käytäntöjä. Lisäksi se sisältää kattavan kirjallisuuskatsauksen ja esittelee tapausesimerkkejä ja parhaita käytäntöjä Kanban-menetelmän soveltamisesta viestintä- ja markkinointialan organisaatioissa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa käytetään toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kanban-järjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto toteutetaan systeemiajatteluun perustuvan STATIK-metodin avulla.
Opinnäytetyö vahvistaa, että Kanban-menetelmä soveltuu hyvin pienen viestintäalan asiantuntijayrityksen tarpeisiin edistämällä yhteistyötä sekä toiminnan läpinäkyvyyttä, suunnitelmallisuutta ja jatkuvan kehittämisen kulttuuria. Tulosten arviointi suoritetaan laadullisesti. Lopuksi kartoitetaan kehityskohteita ja suosituksia Kanban-kypsyysmallin avulla.