Triathlonharrastajien kuluttajakäyttäytyminen
Karman, Simon (2014)
Karman, Simon
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720174
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö lähdettiin toteuttamaan yhteistyössä Helsinki Triathlonin toimeksiantona. Helsinki Triathlonin pyrkimyksenä oli saada tutkimustietoa heidän harrastaji ensa kuluttaja käyttäytymisestä. Millainen on tyypillinen triathlonin harrastaja, kuinka aktiivisesti he harrastavat lajia, millaisia he ovat kuluttajina, mitä tuotteita he käyttävät ja millaisia ovat heidän tuote attribuuttinsa. Ennen tätä tutkimusta pystyttiin tekemään pelkkiä olettamuksia aiheesta. Opinnäytetyön avulla saadan vastausksia näihin kysymyksiin jonka avulla Helsinki Triathlon pystyy kehittämään omaa seuratoimintaansa sekä rakentamaan mahdollisia yhteistyösopimuksia ulkopuolisten tahojen kanssa.
Tutkimus toteutettiin survey-kyselymenetelmällä. Pohjana tähän kyselyyn käytettiin Yhdysvalloissa tehtyä vastaavan tyyppistä tutkimusta josta kysymyksiä muokattiin enemmän Suomen oloihin sopiviksi. Kohderyhmänä toimi Helsinki Triathlonin jäsen-rekisteri joille kysely lähetettiin sähköpostilla. Vastaamisaikaa kyselyyn vastaamiseen annettiin reilu viikko jonka jälkeen kerättiin tutkimuksen tulokset. Kysely koostui viidestä eri osiosta: harjoittelu, osallistuminen kilpailuihin, talous ja kuluttaminen, median käyttö sekä henkilötiedot.
Tuloksista saatiin selville, että triathlon on profiloitunut hyvätuloisten ihmisten harrastukseksi ja siihen halutaan selvästi panostaa. Lajin koetaan antavan harrastajalle riittävästi haasteita, elämyksiä sekä itsensä ylittämistä. Harrastajat kokevat myös kilpailemisen olevan oleellinen osa harrastusta. Valitessaan välineitä ja tuotteita ei hintaa nähdä oleellisena vaan niiltä halutaan ennen kaikkea laatua ja parempaa suorituskykyä.
Triathlonissa liikkuu selkeästi paljon potentiaalista rahaa ja harrastajat ovat valmiita käyttämään sitä. Harrastus otetaan tosissaan ja siihen halutaan myös panostaa. Tutkimuksen pohjalta on helpompi kohdentaa tuotteita ja tapahtumia, kun tiedämme millaisia triathlonistit ovat kuluttajina ja mitä tuoteattribuutteja he arvostavat. Samoin lähteä rakentamaan mahdollisia yhteistyötahoja, kun pystymme nyt todentamaan millaisia summia triathlonissa liikkuu. Yhteistyöt varmasti auttaisivat kumpaakin osapuolta kasvamaan ja kehittymään.
Tutkimus toteutettiin survey-kyselymenetelmällä. Pohjana tähän kyselyyn käytettiin Yhdysvalloissa tehtyä vastaavan tyyppistä tutkimusta josta kysymyksiä muokattiin enemmän Suomen oloihin sopiviksi. Kohderyhmänä toimi Helsinki Triathlonin jäsen-rekisteri joille kysely lähetettiin sähköpostilla. Vastaamisaikaa kyselyyn vastaamiseen annettiin reilu viikko jonka jälkeen kerättiin tutkimuksen tulokset. Kysely koostui viidestä eri osiosta: harjoittelu, osallistuminen kilpailuihin, talous ja kuluttaminen, median käyttö sekä henkilötiedot.
Tuloksista saatiin selville, että triathlon on profiloitunut hyvätuloisten ihmisten harrastukseksi ja siihen halutaan selvästi panostaa. Lajin koetaan antavan harrastajalle riittävästi haasteita, elämyksiä sekä itsensä ylittämistä. Harrastajat kokevat myös kilpailemisen olevan oleellinen osa harrastusta. Valitessaan välineitä ja tuotteita ei hintaa nähdä oleellisena vaan niiltä halutaan ennen kaikkea laatua ja parempaa suorituskykyä.
Triathlonissa liikkuu selkeästi paljon potentiaalista rahaa ja harrastajat ovat valmiita käyttämään sitä. Harrastus otetaan tosissaan ja siihen halutaan myös panostaa. Tutkimuksen pohjalta on helpompi kohdentaa tuotteita ja tapahtumia, kun tiedämme millaisia triathlonistit ovat kuluttajina ja mitä tuoteattribuutteja he arvostavat. Samoin lähteä rakentamaan mahdollisia yhteistyötahoja, kun pystymme nyt todentamaan millaisia summia triathlonissa liikkuu. Yhteistyöt varmasti auttaisivat kumpaakin osapuolta kasvamaan ja kehittymään.