Ammattikorkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytyminen vaatteiden verkkokaupoissa
Holmström, Jere (2024)
Holmström, Jere
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja saada tietoa ammattikorkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytymisestä vaatteiden verkkokaupassa. Tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää syitä, miksi ja ketkä ostavat verkosta ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen. Aihe valikoitui, koska haluttiin tutkia iältään ja elämäntilanteeltaan samankaltaisia henkilöitä, kuin tekijä itse.
Verkkokaupan suosio on kasvanut suuresti ja ostaminen siirtyy koko ajan enemmän verkkoon. Vaatteiden ostaminen verkosta on vuosi vuodelta suosituin kategoria Suomessa mutta myös muissa pohjoismaissa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee kuluttajan asiakas-, ostokäyttäytymistä. Ostokäyttäytymi-sessä käydään läpi demograafiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät. Näiden jälkeen käsitellään myös kuluttajan ostoprosessi. Toinen tietoperustaluku käsittelee verkkokauppaa yleisemmin. Kappaleessa käydään läpi verkossa ostamista ja -maksamista. Suomalaiset ovat omaksuneet verkossa maksamisen todella hyvin ja suomen pankit ovat panostaneet paljon verkkomaksami-seen. Mobiilimaksut ovat myös isosti nousussa. Verkossa maksamisen isoimpia hyötyjä on maksun saaminen laskulle. Ostopäätös voidaan tehdä nopeasti, kun tuotetta ei tarvitsekaan maksaa saman tien.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen kyselytutkimus, koska koettiin, että se palveli parhaiten tutkimusta. Kohderyhmänä toimi ammattikorkeakouluopiskelijat. Kyselyyn vastasi yh-teensä 32 vastaajaa. Kyselytutkimus toteutettiin Webropolilla. Kyselyn linkkiä jaettiin omissa so-siaalisen median kanavissa. Tutkimustulokset analysoitiin Excelissä, johon tiedot saatiin siirrettyä suoraan Webropolista. Webropolista sai suoraan siirrettyä tietojen lisäksi myös kaaviot exeliin ja Exelistä sitten suoraan raportille.
Tutkimuksen tulosten mukaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytymiseen vaatteiden verkko-ostoksissa vaikuttaa suuresti vaatteen brändi, alennusmyynnit ja tarjouskampanjat, sekä ympärillä olevien ihmisten mielipiteet. Tietoperustan luvut tukevat tutkimuksen tuloksia ja johto-päätös luvussa käydään kyselyn vastauksia läpi peilaten niitä tietoperustan lukuihin. Verkko-ostoksissa suosittiin maksutapana laskua, verkkopankkimaksua ja mobiilimaksamista. Suoma-laiset haluavat maksamisen olevan turvallista, helppoa ja nopeaa. Raportin lopussa käydään läpi opinnäytetyö prosessia oppimisen näkökulmasta. Tietolähteinä tässä opinnäytetyössä käytettiin Suomalaista kirjallisuutta, verkosta löytyvää tietoa ja yksi englanninkielinen lähdekin löytyy lähdeluettelosta.
Verkkokaupan suosio on kasvanut suuresti ja ostaminen siirtyy koko ajan enemmän verkkoon. Vaatteiden ostaminen verkosta on vuosi vuodelta suosituin kategoria Suomessa mutta myös muissa pohjoismaissa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee kuluttajan asiakas-, ostokäyttäytymistä. Ostokäyttäytymi-sessä käydään läpi demograafiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät. Näiden jälkeen käsitellään myös kuluttajan ostoprosessi. Toinen tietoperustaluku käsittelee verkkokauppaa yleisemmin. Kappaleessa käydään läpi verkossa ostamista ja -maksamista. Suomalaiset ovat omaksuneet verkossa maksamisen todella hyvin ja suomen pankit ovat panostaneet paljon verkkomaksami-seen. Mobiilimaksut ovat myös isosti nousussa. Verkossa maksamisen isoimpia hyötyjä on maksun saaminen laskulle. Ostopäätös voidaan tehdä nopeasti, kun tuotetta ei tarvitsekaan maksaa saman tien.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen kyselytutkimus, koska koettiin, että se palveli parhaiten tutkimusta. Kohderyhmänä toimi ammattikorkeakouluopiskelijat. Kyselyyn vastasi yh-teensä 32 vastaajaa. Kyselytutkimus toteutettiin Webropolilla. Kyselyn linkkiä jaettiin omissa so-siaalisen median kanavissa. Tutkimustulokset analysoitiin Excelissä, johon tiedot saatiin siirrettyä suoraan Webropolista. Webropolista sai suoraan siirrettyä tietojen lisäksi myös kaaviot exeliin ja Exelistä sitten suoraan raportille.
Tutkimuksen tulosten mukaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytymiseen vaatteiden verkko-ostoksissa vaikuttaa suuresti vaatteen brändi, alennusmyynnit ja tarjouskampanjat, sekä ympärillä olevien ihmisten mielipiteet. Tietoperustan luvut tukevat tutkimuksen tuloksia ja johto-päätös luvussa käydään kyselyn vastauksia läpi peilaten niitä tietoperustan lukuihin. Verkko-ostoksissa suosittiin maksutapana laskua, verkkopankkimaksua ja mobiilimaksamista. Suoma-laiset haluavat maksamisen olevan turvallista, helppoa ja nopeaa. Raportin lopussa käydään läpi opinnäytetyö prosessia oppimisen näkökulmasta. Tietolähteinä tässä opinnäytetyössä käytettiin Suomalaista kirjallisuutta, verkosta löytyvää tietoa ja yksi englanninkielinen lähdekin löytyy lähdeluettelosta.