Savonlinnan urheiluyläluokkien oppilaiden kouluhyvinvointi
van Riel, Lasse; Oranen, Riina (2024)
van Riel, Lasse
Oranen, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311051
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee Savonlinnan Talvisalon yläkoulun urheiluluokalla opiskelevien 8.- ja 9.-luokkalaisten hyvinvointia. Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää oppilaiden omaa kokemusta arjen sujuvuudesta ja omasta hyvinvoinnistaan, kun arjessa yhdistyvät opiskelun ja henkilökohtaisen elämän lisäksi luokan urheilupainotteisuus ja oma harrastus.
Opinnäytetyö pohjautuu Olympiakomitean ja Talvisalon koulun urheiluluokilla opiskeleville oppilaille suunnattuihin kyselyihin ja aikaisempiin tutkimuksiin nuorten hyvinvoinnista liittyen opiskelun ja liikunnan yhdistämiseen. Lisäksi Talvisalon koulussa syksyllä 2023 opiskeleville 8.- ja 9.-luokkalaisille (n=40) teetettiin oma kysely, jolla syvennyttiin tarkastelemaan oppilaiden kokemuksia omasta hyvinvoinnista.
Pääkysymyksinä oli selvittää 1) oppilaiden oma kokemus arjen sujuvuudesta ja omasta hyvinvoinnista, 2) miten nuori koki urheiluluokalla opiskelemisen tukevan urheilun ja opiskelun yhdistämistä sekä 3) kokiko oppilas mahdollisesti arjessa kuormittavuutta liittyen urheiluluokalla opiskelemiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, koska työssä tarkasteltiin ilmiötä ja kyselyn vastaukset perustuivat vastaajien omaan näkemykseen. Teoreettisessa osiossa kuvattiin nuoruutta elämänvaiheena ja siihen vaikuttavia asioita tunnettujen kehitysteorioiden valossa. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla kysymykset aiheen mukaan.
Kysely toteutettiin syksyllä 2023 ja aineisto analysoitiin alkuvuodesta 2024.
Kyselytulosten perusteella voidaan havaita, että ennakko-oletusten mukaisesti urheiluyläkoulussa opiskelevat 8.- ja 9.-luokkalaiset ovat motivoituneita harras-tuksen ja koulun yhdistämiseen, eikä tulosten perusteella havaita hälyttäviä ke-hittämiskohteita. Nuorten väsymys nousi vastauksista esille hyvinvointia haas-tavana tekijänä.
Asiasanat: Hyvinvointi, painotettu opetus, urheiluoppilaitos, urheiluyläkoulu-toiminta, urheiluyläluokka
Opinnäytetyö pohjautuu Olympiakomitean ja Talvisalon koulun urheiluluokilla opiskeleville oppilaille suunnattuihin kyselyihin ja aikaisempiin tutkimuksiin nuorten hyvinvoinnista liittyen opiskelun ja liikunnan yhdistämiseen. Lisäksi Talvisalon koulussa syksyllä 2023 opiskeleville 8.- ja 9.-luokkalaisille (n=40) teetettiin oma kysely, jolla syvennyttiin tarkastelemaan oppilaiden kokemuksia omasta hyvinvoinnista.
Pääkysymyksinä oli selvittää 1) oppilaiden oma kokemus arjen sujuvuudesta ja omasta hyvinvoinnista, 2) miten nuori koki urheiluluokalla opiskelemisen tukevan urheilun ja opiskelun yhdistämistä sekä 3) kokiko oppilas mahdollisesti arjessa kuormittavuutta liittyen urheiluluokalla opiskelemiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, koska työssä tarkasteltiin ilmiötä ja kyselyn vastaukset perustuivat vastaajien omaan näkemykseen. Teoreettisessa osiossa kuvattiin nuoruutta elämänvaiheena ja siihen vaikuttavia asioita tunnettujen kehitysteorioiden valossa. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla kysymykset aiheen mukaan.
Kysely toteutettiin syksyllä 2023 ja aineisto analysoitiin alkuvuodesta 2024.
Kyselytulosten perusteella voidaan havaita, että ennakko-oletusten mukaisesti urheiluyläkoulussa opiskelevat 8.- ja 9.-luokkalaiset ovat motivoituneita harras-tuksen ja koulun yhdistämiseen, eikä tulosten perusteella havaita hälyttäviä ke-hittämiskohteita. Nuorten väsymys nousi vastauksista esille hyvinvointia haas-tavana tekijänä.
Asiasanat: Hyvinvointi, painotettu opetus, urheiluoppilaitos, urheiluyläkoulu-toiminta, urheiluyläluokka