Herkällä korvalla ja ajan hermolla : Oulaisten perusopetuksen oppilashuollon työntekijöiden kokemuksia oppilashuollon työstä ja työntekijäresurssien riittävyydestä vuosina 2017 ja 2023
Törmäkangas, Annemari (2024)
Törmäkangas, Annemari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810345
Tiivistelmä
Oulaisissa on ollut perusopetuksessa kuusi alakoulua ja yksi yläkoulu, joissa on ollut yhteensä yli 900 oppilasta. Oppilashuollon työntekijöitä sosiaali- ja terveydenhuoltoalalta on ollut kuraattorit, kouluterveydenhoitajat ja koululääkäri sekä perheneuvolan kautta psykiatriset sairaanhoitajat. Tähän opinnäytetyöhön on haastateltu näitä oppilashuollon työntekijöitä. Opinnäytetyön tekeminen on aloitettu 2017, jolloin alkuperäiset haastattelut on tehty. Päivityskysely on tehty vuonna 2023 niille aiemmin haastatelluille, jotka olivat edelleen samassa työssä.
Oppilashuollon työstä on tehty useita eri tutkimuksia, Oulaisten perusopetuksen oppilashuollosta ei ole tehty aiemmin tutkimusta. Vuonna 2014 voimaan tulleessa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa on säädetty, että yhteisöllisen oppilashuollon pitäisi olla ensisijaista. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää oppilashuollon työntekijöiden kokemuksia siitä, missä määrin heidän työnsä on yhteisöllistä ja yksilökohtaista. Lisäksi tavoitteena on ollut selvittää työntekijäresurssien riittävyys Oulaisten perusopetuksen oppilashuollon työn kehittämiseen. Tutkimuksesta saatavien tulosten perusteella on mahdollista kehittää Oulaisten perusopetuksen oppilashuollon työtä siihen suuntaan, missä on tarvetta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, mikä on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna vuonna 2017. Päivityskysely vuonna 2023 on toteutettu Webropol-ohjelman avulla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ollut oppilashuolto, koulun sosiaalityö sekä työhyvinvointi, johon liittyy myös työntekijäresurssit.
Tutkimustulosten perusteella oppilashuollon työntekijöiden kokemusten mukaan heidän työnsä on ollut suurimmaksi osaksi yksilökohtaista, työntekijäresursseja ei ollut riittävästi kehittämistyöhön.
Oppilashuollon työstä on tehty useita eri tutkimuksia, Oulaisten perusopetuksen oppilashuollosta ei ole tehty aiemmin tutkimusta. Vuonna 2014 voimaan tulleessa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa on säädetty, että yhteisöllisen oppilashuollon pitäisi olla ensisijaista. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää oppilashuollon työntekijöiden kokemuksia siitä, missä määrin heidän työnsä on yhteisöllistä ja yksilökohtaista. Lisäksi tavoitteena on ollut selvittää työntekijäresurssien riittävyys Oulaisten perusopetuksen oppilashuollon työn kehittämiseen. Tutkimuksesta saatavien tulosten perusteella on mahdollista kehittää Oulaisten perusopetuksen oppilashuollon työtä siihen suuntaan, missä on tarvetta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, mikä on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna vuonna 2017. Päivityskysely vuonna 2023 on toteutettu Webropol-ohjelman avulla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ollut oppilashuolto, koulun sosiaalityö sekä työhyvinvointi, johon liittyy myös työntekijäresurssit.
Tutkimustulosten perusteella oppilashuollon työntekijöiden kokemusten mukaan heidän työnsä on ollut suurimmaksi osaksi yksilökohtaista, työntekijäresursseja ei ollut riittävästi kehittämistyöhön.