Kriisiviestintäsuunnitelma logistiikka-alan yritykselle
Turunen, Anu-Riikka (2024)
Turunen, Anu-Riikka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kriisiviestintäsuunnitelma logistiikka-alan yritykselle. Teoreettisessa viitekehyksessä tavoitteena oli tarkastella erityisesti sosiaalisen median vaikutusta organisaation kriisiviestintään. Päämääränä oli tuoda esille toimivia kriisiviestinnän toimintatapoja sekä kuinka hallita organisaation kriisitilanteita ja soveltaa tätä tietoa kriisiviestintäsuunnitelman laatimisessa. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kriisiä, kriisiviestintää ja sosiaalista mediaa osana organisaation strategiaa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi logistiikka-alan yritys, jolle luotiin toiminnallisessa osiossa valmis kriisiviestintäsuunnitelma. Kirjoittaja toimii yrittäjänä toimeksiantajayrityksessä.
Tutkielman alussa käsiteltiin organisaatioviestinnän monimuotoisuutta. Kriisiä ja kriisiviestintää käsiteltiin työssä monesta näkökulmasta. Teorian tavoitteena oli tuoda ilmi käyttökelpoisia toimintamalleja, joita toimeksiantajaorganisaatio voi hyödyntää toiminnassaan. Kriisiviestintä käsiteltiin opinnäytetyössä mahdollisimman käytännönläheisesti, sillä työllä pyrittiin aitoon hyötyyn. Työssä sivuttiin myös logistiikka-alan tulevaisuuden näkymiä, sillä niillä on suuri yhteys organisaation kriisin hallintaan. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median vaikutusta organisaation kriisiviestintään. Sisältö rajattiin tarkoin, sillä sosiaalinen media aiheena on hyvin laaja.
Tutkielma toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Opinnäytetyön materiaali kerättiin luotettavien kirjallisuus -ja verkkolähteiden kautta. Työn toiminnallinen osuus, eli kriisiviestintäsuunnitelma, pohjasi pääosin tutkielman teoreettiseen viitekehykseen.
Opinnäytetyön päämäärä oli näyttää, että kriisiviestintäosaaminen on tärkeä osa nykyaikaista organisaatioviestintää. Tutkielmasta selvisi, että muuttunut viestintämaisema vaikeuttaa, mutta myös luo mahdollisuuksia kriisiviestinnässä. Sosiaalinen media haastaa kriisissä sen vuorovaikutuksella, tunteilla ja nopeudella. Sosiaalinen media antaa myös mahdollisuuksia kriisitilanteessa, sillä kanavilla tiedottaminen on ajantasaista ja nopeaa. Organisaatioilta vaaditaan läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä, joka korostuu kriisin hetkellä. Tärkein toimi kriisissä on vastuunkanto ja rehellisyys. Opinnäytetyöstä selvisi, että kriisiviestintä osaaminen on organisaation selkeä kilpailuetu ja toiminnan jatkuvuuden edellytys.
Tutkielman alussa käsiteltiin organisaatioviestinnän monimuotoisuutta. Kriisiä ja kriisiviestintää käsiteltiin työssä monesta näkökulmasta. Teorian tavoitteena oli tuoda ilmi käyttökelpoisia toimintamalleja, joita toimeksiantajaorganisaatio voi hyödyntää toiminnassaan. Kriisiviestintä käsiteltiin opinnäytetyössä mahdollisimman käytännönläheisesti, sillä työllä pyrittiin aitoon hyötyyn. Työssä sivuttiin myös logistiikka-alan tulevaisuuden näkymiä, sillä niillä on suuri yhteys organisaation kriisin hallintaan. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median vaikutusta organisaation kriisiviestintään. Sisältö rajattiin tarkoin, sillä sosiaalinen media aiheena on hyvin laaja.
Tutkielma toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Opinnäytetyön materiaali kerättiin luotettavien kirjallisuus -ja verkkolähteiden kautta. Työn toiminnallinen osuus, eli kriisiviestintäsuunnitelma, pohjasi pääosin tutkielman teoreettiseen viitekehykseen.
Opinnäytetyön päämäärä oli näyttää, että kriisiviestintäosaaminen on tärkeä osa nykyaikaista organisaatioviestintää. Tutkielmasta selvisi, että muuttunut viestintämaisema vaikeuttaa, mutta myös luo mahdollisuuksia kriisiviestinnässä. Sosiaalinen media haastaa kriisissä sen vuorovaikutuksella, tunteilla ja nopeudella. Sosiaalinen media antaa myös mahdollisuuksia kriisitilanteessa, sillä kanavilla tiedottaminen on ajantasaista ja nopeaa. Organisaatioilta vaaditaan läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä, joka korostuu kriisin hetkellä. Tärkein toimi kriisissä on vastuunkanto ja rehellisyys. Opinnäytetyöstä selvisi, että kriisiviestintä osaaminen on organisaation selkeä kilpailuetu ja toiminnan jatkuvuuden edellytys.