Sosiaalisen median vuosikello laskettelukeskus Joupiskalle
Tyni, Sofia (2024)
Tyni, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810235
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laskettelukeskus Joupiskalle toimiva sosiaalisen median vuosikello työkaluksi ympärivuotiseen sosiaalisen median päivittämiseen Instagramiin näkyvyyden ja tunnettuuden edistämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Gräbi Oy. Opinnäytetyön tuotos keskittyi ainoastaan sosiaalisen median vuosikellon suunnitteluun ja teoriaosuuteen. Yrityksellä oli jo ennestään käytössä sosiaalisen median kanavia, mutta markkinoinnista puuttui suunnitelmallisuus ja yhtenäisyys. Työssä ei käsitelty yrityksen markkinoinnin muita osa-alueita.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kolmeen eri osuuteen: teoriaan Joupiskasta ja laskettelusta sekä sosiaalisesta mediasta, tiedonkeruun vaiheeseen kattaen SWOT-analyysin sekä haastattelut sekä toiminnalliseen osuuteen, jossa käsitellään vuosikelloa ja sen käyttöä. Suunnitelma on rakennettu Joupiskan laskukaudelle 2024–2025 ja siitä eteenpäin, joten näin ollen opinnäytetyössä ei voida vielä pohtia tai analysoida tuotoksen onnistumista tai vaikutuksia käytännön työhön. Vuosikellon toteuttaminen käytännössä toimeksiantajan Instagramissa ei kuulu opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan sosiaalisen median nykytilannetta SWOT-analyysin avulla ja haastateltiin Joupiskan asiakkaita ja työntekijöitä. Niiden pohjalta luotiin toimeksiantajalle toimiva sosiaalisen median vuosikello. Vuosikelloa hyödyntämällä toimeksiantaja voi muovata sosiaalisen median käyttöään aktiivisemmaksi ja kattavammaksi.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kolmeen eri osuuteen: teoriaan Joupiskasta ja laskettelusta sekä sosiaalisesta mediasta, tiedonkeruun vaiheeseen kattaen SWOT-analyysin sekä haastattelut sekä toiminnalliseen osuuteen, jossa käsitellään vuosikelloa ja sen käyttöä. Suunnitelma on rakennettu Joupiskan laskukaudelle 2024–2025 ja siitä eteenpäin, joten näin ollen opinnäytetyössä ei voida vielä pohtia tai analysoida tuotoksen onnistumista tai vaikutuksia käytännön työhön. Vuosikellon toteuttaminen käytännössä toimeksiantajan Instagramissa ei kuulu opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan sosiaalisen median nykytilannetta SWOT-analyysin avulla ja haastateltiin Joupiskan asiakkaita ja työntekijöitä. Niiden pohjalta luotiin toimeksiantajalle toimiva sosiaalisen median vuosikello. Vuosikelloa hyödyntämällä toimeksiantaja voi muovata sosiaalisen median käyttöään aktiivisemmaksi ja kattavammaksi.