Työhyvinvointi tukee työssäjaksamista: Vanhusten palvelutalon henkilökunnan työhyvinvoinnin kehittäminen
Moksu, Henna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää henkilöstön työhyvinvointia vanhusten palvelutalossa. Työni tarkoitus oli rakentaa työntekijöistä ja esihenkilöistä koostuva työhyvinvointitiimi. Tiimin tehtävänä on kokoontua säännöllisesti, arvioida työyhteisön viestejä ja kehittää toimenpiteitä työhyvinvoinnin edistämiseksi. Yhteistyötahona on vanhusten asumis- ja palvelukeskus, ja kohderyhmänä ovat sen työntekijät. Opinnäytetyössä suunniteltiin ja luotiin työkaluja ja toimenpiteitä työhyvinvoinnin vahvistamiseksi. Työhyvinvoinnin tilasta kerättiin tietoa kyselyn avulla. Opinnäytetyöprosessin myötä kehitettiin vuosikalenteri työkaluksi tiimille.
Kehittämistyön prosessi eteni alkukartoituksesta kyselyyn ja tulosten tarkasteluun. Tarkastelussa mukana oli kokoamani tiimi. Työstin tiimin kanssa yhteisesti kyselyn tuotoksia ja sen seurauksena rakentui neljännesvuosikalenteri. Tiimin kokoontuminen vaati yhteistyötä esi-henkilöiden kanssa, jotta sopiva ajankohta tiimin kokoontumiselle oli mahdollista. Edellytykset onnistuneeseen lopputulokseen vaatii henkilökunnan halua muutokseen sekä sitoutumista yhteiseen työskentelyyn.
Sosionomin osaaminen on keskeinen voimavara työhyvinvoinnin edistämisessä sosiaali- ja terveysalalla, tarjoten vankan pohjan monipuolisiin työtehtäviin ihmisten hyvinvoinnin tukemiseksi erilaisissa ympäristöissä. Sosionomin kompetenssit, kuten vahva ymmärrys vuoro-vaikutustaidoista ja ryhmädynamiikasta, mahdollistavat avoimen ilmapiirin luomisen ja työn-tekijöiden välisten suhteiden vahvistamisen. Sosionomi voi tuoda kehittämistyöhön osaamistaan sosiaalisten verkostojen rakentamisesta ja yhteisöllisyyden vahvistamisesta. Työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä on keskeistä luoda kannustava ja tukeva yhteisö, jossa työntekijät voivat jakaa kokemuksiaan ja tukea toisiaan. Sosionomi voi tukea tätä prosessia esimerkiksi järjestämällä työyhteisön yhteisiä tapahtumia tai tarjoamalla vertaistukea ja neuvontaa työntekijöille.
Kehittämistyön prosessi eteni alkukartoituksesta kyselyyn ja tulosten tarkasteluun. Tarkastelussa mukana oli kokoamani tiimi. Työstin tiimin kanssa yhteisesti kyselyn tuotoksia ja sen seurauksena rakentui neljännesvuosikalenteri. Tiimin kokoontuminen vaati yhteistyötä esi-henkilöiden kanssa, jotta sopiva ajankohta tiimin kokoontumiselle oli mahdollista. Edellytykset onnistuneeseen lopputulokseen vaatii henkilökunnan halua muutokseen sekä sitoutumista yhteiseen työskentelyyn.
Sosionomin osaaminen on keskeinen voimavara työhyvinvoinnin edistämisessä sosiaali- ja terveysalalla, tarjoten vankan pohjan monipuolisiin työtehtäviin ihmisten hyvinvoinnin tukemiseksi erilaisissa ympäristöissä. Sosionomin kompetenssit, kuten vahva ymmärrys vuoro-vaikutustaidoista ja ryhmädynamiikasta, mahdollistavat avoimen ilmapiirin luomisen ja työn-tekijöiden välisten suhteiden vahvistamisen. Sosionomi voi tuoda kehittämistyöhön osaamistaan sosiaalisten verkostojen rakentamisesta ja yhteisöllisyyden vahvistamisesta. Työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä on keskeistä luoda kannustava ja tukeva yhteisö, jossa työntekijät voivat jakaa kokemuksiaan ja tukea toisiaan. Sosionomi voi tukea tätä prosessia esimerkiksi järjestämällä työyhteisön yhteisiä tapahtumia tai tarjoamalla vertaistukea ja neuvontaa työntekijöille.