Kohti kestävää käsityötä
Linna, Kaisa (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810336
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on havahduttanut monet huomaamaan, miten kestävä kehitys vaatii ihmisiltä arvojen muutosta: on ymmärrettävä oman toimintansa kokonaisvaikutukset kaikkeen elolliseen. Käsityö tuo tähän keskusteluun konkreettisen ja kiinnostavan toimintamallin, joka alkaa tekstiilituotteiden elinkaaren hahmottamisesta ja jatkuu kuluttajien valintoihin tekstiilien käytöstä, hoidosta sekä mahdollisesta korjaamisesta ja kierrättämisestä. Opinnäytetyössä on perehdytty käsityön ilmiöihin sekä merkityksiin.
Opinnäytetyö on toteutettu suunnittelututkimuksena, jossa näkyy tutkivan opettajan asenne. Tutkimuskysymys oli, miten edistää kestävän käsityön merkitystä käsityöopetuksessa. Kestävän käsityön merkityksiä on pyritty ymmärtämään kirjallisuuden avulla, osallistumalla käsityötoimintaan taideteollisuusalan perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden opettajana sekä käymällä dialogia kollegoista muodostuneen ammatillisen keskusteluryhmän kanssa. Käsityötoiminta sisälsi sisustustekstiilien valmistamisen kierrätysmateriaalista, yhteisöllisen korjaustyöpajan, tuotekehitysprojekteja sekä tekstiiliteoksen valmistamisen Käden taidot -messuille. Ymmärrystä kestävään käsityöhön toivat havainnot käsityöprosesseista, korjaustyöpajan kysely, positiivista kädenjälkeä avaavan Fingerprint-työkalun testaaminen sekä ammatillisen keskusteluryhmän dialogissa.
Kestävän kehityksen perusasioiden käsittely ja elinkaariajattelun periaatteen hahmottaminen auttavat oman kestävyyden osaamisen ymmärtämiseen. Fingerprint-työkalu antaa mahdollisuuden pohtia tuotteen ja toiminnan vaikutuksia kestävyyden ja käytettävyyden näkökulmasta ja tuo osaamisen näkyväksi itselle ja mahdollisesti myös asiakkaille. Käden taidot ja materiaalien tunteminen antavat hyvän lähtökohdan soveltaa osaamistaan kestävästi, ja merkitysten hahmottamisessa auttaa käsityötoimijoiden vuoropuhelu tuotteiden ja käsityöprosessien äärellä. Havahtuminen voi vaikuttaa kulutustottumuksiin, laadukkaiden materiaalien valitsemiseen, tuotteista huolehtimiseen, kierrättämiseen sekä omaan toimijuuteen yksilönä ja osana yhteisöä.
Opinnäytetyö on toteutettu suunnittelututkimuksena, jossa näkyy tutkivan opettajan asenne. Tutkimuskysymys oli, miten edistää kestävän käsityön merkitystä käsityöopetuksessa. Kestävän käsityön merkityksiä on pyritty ymmärtämään kirjallisuuden avulla, osallistumalla käsityötoimintaan taideteollisuusalan perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden opettajana sekä käymällä dialogia kollegoista muodostuneen ammatillisen keskusteluryhmän kanssa. Käsityötoiminta sisälsi sisustustekstiilien valmistamisen kierrätysmateriaalista, yhteisöllisen korjaustyöpajan, tuotekehitysprojekteja sekä tekstiiliteoksen valmistamisen Käden taidot -messuille. Ymmärrystä kestävään käsityöhön toivat havainnot käsityöprosesseista, korjaustyöpajan kysely, positiivista kädenjälkeä avaavan Fingerprint-työkalun testaaminen sekä ammatillisen keskusteluryhmän dialogissa.
Kestävän kehityksen perusasioiden käsittely ja elinkaariajattelun periaatteen hahmottaminen auttavat oman kestävyyden osaamisen ymmärtämiseen. Fingerprint-työkalu antaa mahdollisuuden pohtia tuotteen ja toiminnan vaikutuksia kestävyyden ja käytettävyyden näkökulmasta ja tuo osaamisen näkyväksi itselle ja mahdollisesti myös asiakkaille. Käden taidot ja materiaalien tunteminen antavat hyvän lähtökohdan soveltaa osaamistaan kestävästi, ja merkitysten hahmottamisessa auttaa käsityötoimijoiden vuoropuhelu tuotteiden ja käsityöprosessien äärellä. Havahtuminen voi vaikuttaa kulutustottumuksiin, laadukkaiden materiaalien valitsemiseen, tuotteista huolehtimiseen, kierrättämiseen sekä omaan toimijuuteen yksilönä ja osana yhteisöä.