Varhaiskasvatuksen sosionomi osana moniammatillista työtiimiä : sosiaalipedagogisen osaamisen hyödyntäminen varhaiskasvatuksen moniammatillisessa työtiimissä
Helander, Emilia; Liimatainen, Anni (2024)
Helander, Emilia
Liimatainen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksessa työskentelevien sosionomien näkemyksiä ja kokemuksia roolistaan varhaiskasvatuksen moniammatillisessa työtiimissä. Tarkoituksena oli tutkia, miten sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen toteutuu sosionomien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen sosionomin roolin nykytilanteesta sekä roolin muotoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Aiheen valintaan vaikutti vuoden 2018 lakiuudistus, jonka myötä varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen sosionomin pätevyydet eriytettiin ja toimintaympäristöön luotiin täysin uusi ammattinimike. Tästä syystä koettiin ajankohtaiseksi tutkia varhaiskasvatuksen sosionomin kokemuksia roolistaan varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä, osana moniammatillista työtiimiä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui kuusi varhaiskasvatuksen sosionomia. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden kautta tammikuussa 2024. Haastattelut olivat vapaaehtoisia ja haastateltavat esiintyvät tutkimuksessa anonyymeinä. Haastattelumateriaali analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen sosionomin toimintaympäristön kuvauksesta, sekä sosionomin sosiaalipedagogisen ydinosaamisen ja moniammatillisen työtiimin määrittelystä. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen sosionomin rooli ei ole vielä vakiintunut ja se hakee muotoaan varhaiskasvatuksen moniammatillisessa työtiimissä. Tuloksista ilmeni, että suurin osa koki uuden ammattiroolin vielä epäselväksi. Tulosten mukaan sosionomien sosiaalipedagogista osaamista ei vielä tunnisteta, eikä hyödynnetä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Haastateltavat itse kuitenkin tunnistivat sosiaalipedagogiselle työotteelle ominaisia piirteitä ja pyrkivät toteuttamaan niitä omassa työssään, vaikka varhaiskasvatuksen toimintaympäristö haastaa niiden toteuttamista. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen sosionomin rooli on vasta muotoutumassa osaksi moniammatillisia työtiimejä ja sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen vaatii tietoisuuden lisäämistä varhaiskasvatuksessa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui kuusi varhaiskasvatuksen sosionomia. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden kautta tammikuussa 2024. Haastattelut olivat vapaaehtoisia ja haastateltavat esiintyvät tutkimuksessa anonyymeinä. Haastattelumateriaali analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen sosionomin toimintaympäristön kuvauksesta, sekä sosionomin sosiaalipedagogisen ydinosaamisen ja moniammatillisen työtiimin määrittelystä. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen sosionomin rooli ei ole vielä vakiintunut ja se hakee muotoaan varhaiskasvatuksen moniammatillisessa työtiimissä. Tuloksista ilmeni, että suurin osa koki uuden ammattiroolin vielä epäselväksi. Tulosten mukaan sosionomien sosiaalipedagogista osaamista ei vielä tunnisteta, eikä hyödynnetä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Haastateltavat itse kuitenkin tunnistivat sosiaalipedagogiselle työotteelle ominaisia piirteitä ja pyrkivät toteuttamaan niitä omassa työssään, vaikka varhaiskasvatuksen toimintaympäristö haastaa niiden toteuttamista. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen sosionomin rooli on vasta muotoutumassa osaksi moniammatillisia työtiimejä ja sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen vaatii tietoisuuden lisäämistä varhaiskasvatuksessa.