Tukea päiväkodin työntekijöiden hyvinvointiin : luovien ja toiminnallisten menetelmien vaikutuksia ryhmätoiminnassa
Latvamäki, Sanna-Maija (2024)
Latvamäki, Sanna-Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910461
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa toiminnallisten ja luovien menetelmien vaikutuksesta yhden eteläpohjalaisen päiväkodin työntekijöiden hyvinvointiin. Tarkoituksena oli järjestää pienryhmälle (3–4 henkilölle) luovia ja toiminnallisia ohjauskertoja sekä kerätä osallistujien kokemuksia, joista laadullisten kysymysten perusteella tulisi tietoa opinnäytetyöhön. Tarkoituksena oli, että kokoontumiskerrat olisivat hyödyllisiä työntekijöille heidän oman työssäjaksamisensa kannalta, eivätkä aiheuttaisi haittoja heidän hyvinvointiinsa.
Työhyvinvointi on osana arkea ja pitää sisällään muun muassa turvallisen ja positiivisen työyhteisön, työntekijän oman terveyden ja motivaation sekä mielekkäät työtehtävät, jotka kunnossa ollessaan tukevat jaksamista ja ennaltaehkäisevät sairauspoissaoloja. (Terveystalo, 2022).
Toteutustapana oli toiminnallinen opinnäytetyö. Alkukartoituksessa kävi ilmi halukkaat osallistujat sekä heidän toiveensa kokoontumiskerroille kyselylomakkeen kautta. Lomake sisälsi valmiita ehdotuksia ja vapaan sanan omille ajatuksille. Tämä mahdollisti osallisuuden työntekijöiltä sekä tarkemman kokonaisuuden suunnittelun.
Kokoontumisia oli kolme ja ne kestivät ajallisesti noin puolitoista tuntia syksyllä 2023 yhteistyötahon eli päiväkodin tiloissa. Ne muodostuivat musiikista, liikkeestä, maalaamisesta, tietovisasta sekä valokuvauksesta. Jokainen kerta eteni luovan ryhmäprosessin mukaan eli sisälsi virittäytymisen, etäännyttämisen, sanoittamisen, jakamisen sekä palautteen ja hyväksynnän. Ensimmäisen ja toisen kerran lopussa sai kirjoittaa vapaita ajatuksia kokoontumisista ja kolmannen kerran jälkeen oli erikseen varattu aikaa laadulliselle loppukyselylle.
Tuotos muodostui luovien ja toiminnallisten ohjauskertojen merkityksellisyydestä päiväkodin työntekijöille. Se sisältää harjoitteita ohjauskerroilta sovellettuina kaikille muillekin ryhmille. Lopputuloksista on huomattavissa toiminnallisten ja luovien menetelmien positiivinen vaikutus sekä toivomus kyseisen hyvinvointia tukevan toimintatavan tuomisesta osaksi päiväkodin työntekijöiden arkea.
Työhyvinvointi on osana arkea ja pitää sisällään muun muassa turvallisen ja positiivisen työyhteisön, työntekijän oman terveyden ja motivaation sekä mielekkäät työtehtävät, jotka kunnossa ollessaan tukevat jaksamista ja ennaltaehkäisevät sairauspoissaoloja. (Terveystalo, 2022).
Toteutustapana oli toiminnallinen opinnäytetyö. Alkukartoituksessa kävi ilmi halukkaat osallistujat sekä heidän toiveensa kokoontumiskerroille kyselylomakkeen kautta. Lomake sisälsi valmiita ehdotuksia ja vapaan sanan omille ajatuksille. Tämä mahdollisti osallisuuden työntekijöiltä sekä tarkemman kokonaisuuden suunnittelun.
Kokoontumisia oli kolme ja ne kestivät ajallisesti noin puolitoista tuntia syksyllä 2023 yhteistyötahon eli päiväkodin tiloissa. Ne muodostuivat musiikista, liikkeestä, maalaamisesta, tietovisasta sekä valokuvauksesta. Jokainen kerta eteni luovan ryhmäprosessin mukaan eli sisälsi virittäytymisen, etäännyttämisen, sanoittamisen, jakamisen sekä palautteen ja hyväksynnän. Ensimmäisen ja toisen kerran lopussa sai kirjoittaa vapaita ajatuksia kokoontumisista ja kolmannen kerran jälkeen oli erikseen varattu aikaa laadulliselle loppukyselylle.
Tuotos muodostui luovien ja toiminnallisten ohjauskertojen merkityksellisyydestä päiväkodin työntekijöille. Se sisältää harjoitteita ohjauskerroilta sovellettuina kaikille muillekin ryhmille. Lopputuloksista on huomattavissa toiminnallisten ja luovien menetelmien positiivinen vaikutus sekä toivomus kyseisen hyvinvointia tukevan toimintatavan tuomisesta osaksi päiväkodin työntekijöiden arkea.