Rikosseuraamuslaitokselta Aggredi Pirkanmaalle suuntaavan asiakasohjauksen tarkastelu ja kehittäminen
Ristilä, Sara (2023)
Ristilä, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110885
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Rikosseuraamuslaitokselta (Rise) Aggredi Pirkanmaalle (Aggredi) suuntaavan asiakasohjauksen nykytilaa ja siten löytää sen katvekohtia sekä kehittämisideoita. Aggredin työtä ja työtapaa on tutkittu Aggredin asiakkaiden sekä työntekijöiden näkökulmista aiemmissa tutkimuksissa, mutta yhteistyötahojen näkökulmia ei ollut aiemmin tarkasteltu. Suurin osa Aggredi Pirkanmaan asiakkaista ohjautuu toimintaan Risen kautta. Tutkimusaineisto kerättiin etätapaamisissa teemahaastattelun keinoin. Haastateltavia oli kuusi, ja he työskentelivät Risen eri yksiköissä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksista ilmeni vahva tyytyväisyys Aggredi Pirkanmaan työhön. Suurimmat katvekohdat löytyivät Risen resurssipulasta ja asiakastietojärjestelmän heikkouksista. Kehittämiskohteiksi esitettiin asiakkaan alkukartoitusrunkoon liitettäväksi väkivaltatyön arviointikohta, tietojärjestelmän käyttöön liittyvät valtakunnallisesti yhtenäiset käytänteet ja asianmukaiset resurssit asiakastyön tekemiseen. Näiden toteuttaminen olisi mahdollinen jatkotutkimusaihe.
Tuloksista ilmeni vahva tyytyväisyys Aggredi Pirkanmaan työhön. Suurimmat katvekohdat löytyivät Risen resurssipulasta ja asiakastietojärjestelmän heikkouksista. Kehittämiskohteiksi esitettiin asiakkaan alkukartoitusrunkoon liitettäväksi väkivaltatyön arviointikohta, tietojärjestelmän käyttöön liittyvät valtakunnallisesti yhtenäiset käytänteet ja asianmukaiset resurssit asiakastyön tekemiseen. Näiden toteuttaminen olisi mahdollinen jatkotutkimusaihe.