Terveyskeskuksen terveyden edistämistyön kehittäminen
Saari, Sanna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311056
Tiivistelmä
Kansansairaudet ovat joukko yleisesti esiintyviä sairauksia, jotka vaikuttavat ihmisten työkykyyn ja kuolleisuuteen sekä aiheuttavat terveydenhuollon kustannuksia. Kansansairauksilla on usein samoja ehkäiseviä elintapoja, ja samat elintavat toistuvat osana puhjenneiden kansansairauksien hoitoa. Elintapaohjauksessa tulee hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa potilaan aktiivista toimijuutta oman terveytensä edistämisessä ja/tai kansansairautensa omahoidossa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisprojektina ja sen menetelminä käytettiin benchmarkingia eli vertaiskehittämistä ja työpajoja. Kehittämisprojektin kirjallisuuskatsaus ohjasi terveysneuvontamateriaalien valikointia ja suunnittelua.
Benchmarkingin tulosten perusteella kehittämisprojektissa kiinnitettiin huomiota toiminnan markkinointiin ja arviointiin. Työpajoissa tehtiin paikallisen terveysneuvonnan toimintasuunnitelma ja arvioitiin kehitettyä toimintaa. Terveysaseman henkilökunta koki toiminnan kiinnostavaksi ja helpoksi, ja siitä saatiin tukea omaan vastaanottotyöhön. Tuloksista koottiin terveysneuvonnan kehittämisen toimintamalli. Terveydenhuollon kehittäminen yhteistyö- ja verkostotyöskentelyn keinoin tuo kehittämistyöhön lisää ulottuvuuksia ja intoa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa potilaan aktiivista toimijuutta oman terveytensä edistämisessä ja/tai kansansairautensa omahoidossa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisprojektina ja sen menetelminä käytettiin benchmarkingia eli vertaiskehittämistä ja työpajoja. Kehittämisprojektin kirjallisuuskatsaus ohjasi terveysneuvontamateriaalien valikointia ja suunnittelua.
Benchmarkingin tulosten perusteella kehittämisprojektissa kiinnitettiin huomiota toiminnan markkinointiin ja arviointiin. Työpajoissa tehtiin paikallisen terveysneuvonnan toimintasuunnitelma ja arvioitiin kehitettyä toimintaa. Terveysaseman henkilökunta koki toiminnan kiinnostavaksi ja helpoksi, ja siitä saatiin tukea omaan vastaanottotyöhön. Tuloksista koottiin terveysneuvonnan kehittämisen toimintamalli. Terveydenhuollon kehittäminen yhteistyö- ja verkostotyöskentelyn keinoin tuo kehittämistyöhön lisää ulottuvuuksia ja intoa.