Terveyden lukutaito muistisairaan palvelupolun varrella
Rantanen, Marjo (2024)
Rantanen, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311069
Tiivistelmä
Terveyden lukutaidolla tarkoitetaan yksilön kykyä löytää, ymmärtää ja soveltaa luotettavaa
terveystietoa. Tärkeä osa terveyden lukutaitoa on myös kyky navigoida
terveyspalvelujärjestelmässä. Hyvä terveyden lukutaito on voimavara, joka mahdollistaa
paremmin terveyteen liittyvän tiedon hyödyntämisen ja palvelujen saavuttamisen. Terveyden lukutaitoa ei ole juurikaan tutkittu muistisairauksien näkökulmasta. Väestön ikääntyessä muistisairauksien määrä kasvaa ja muistisairautta sairastavien ja heidän läheistensä terveyden lukutaidon tukeminen on tärkeää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kestävyyden kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevä ammattilainen voi tukea ja ohjata muistiasiakasta, -potilasta tai hänen läheistään terveyden lukutaidossa palvelupolun varrella. Terveyden lukutaidon tarkempi tutkiminen ja siihen liittyvän ymmärryksen ja osaamisen lisääntyminen voivat edistää muistisairautta sairastavien hyvää hoitoa. Tutkimustieto aiheesta voi auttaa sosiaali- ja terveyspalveluissa työskenteleviä ammattilaisia huomioimaan ja tukemaan paremmin terveyden lukutaitoa asiakas- ja potilastyössä.
Opinnäytetyössäni hyödynnetään laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistona oli fokusryhmähaastattelu, ja lisäksi neljä asiantuntijahaastattelua. Haastattelut oli toteutettu Erasmus+ -rahoitteisessa Tackling skills gaps of health and social care professionals to promote health literacy of persons at risk of dementia (Skills4HL) -hankkeessa. Haastattelut oli litteroitu Töysän säästöpankkisäätiön rahoittamassa Muistitaito-hankkeessa. Sain käyttööni valmiin litteroidun aineiston, jonka analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tämän tutkimuksen mukaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen taholta muistiasiakkaan, -potilaan tai hänen läheisensä tuen ja ohjauksen tarpeet terveyden lukutaidossa palvelupolun varrella ovat muistisairauksiin liittyvän ymmärryksen lisääminen, terveyden lukutaidon tukeminen ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa, navigoinnin helpottaminen palvelujärjestelmässä ja muistiasiakkaan ja/tai hänen läheisensä tuen tarpeen huomioiminen yksilöllisesti. Tutkimustuloksia voidaan käyttää muistisairaiden hoidon kehittämisessä, sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käytännön työssä muistisairaiden ja heidän läheistensä parissa työskennellessä.
terveystietoa. Tärkeä osa terveyden lukutaitoa on myös kyky navigoida
terveyspalvelujärjestelmässä. Hyvä terveyden lukutaito on voimavara, joka mahdollistaa
paremmin terveyteen liittyvän tiedon hyödyntämisen ja palvelujen saavuttamisen. Terveyden lukutaitoa ei ole juurikaan tutkittu muistisairauksien näkökulmasta. Väestön ikääntyessä muistisairauksien määrä kasvaa ja muistisairautta sairastavien ja heidän läheistensä terveyden lukutaidon tukeminen on tärkeää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kestävyyden kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevä ammattilainen voi tukea ja ohjata muistiasiakasta, -potilasta tai hänen läheistään terveyden lukutaidossa palvelupolun varrella. Terveyden lukutaidon tarkempi tutkiminen ja siihen liittyvän ymmärryksen ja osaamisen lisääntyminen voivat edistää muistisairautta sairastavien hyvää hoitoa. Tutkimustieto aiheesta voi auttaa sosiaali- ja terveyspalveluissa työskenteleviä ammattilaisia huomioimaan ja tukemaan paremmin terveyden lukutaitoa asiakas- ja potilastyössä.
Opinnäytetyössäni hyödynnetään laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistona oli fokusryhmähaastattelu, ja lisäksi neljä asiantuntijahaastattelua. Haastattelut oli toteutettu Erasmus+ -rahoitteisessa Tackling skills gaps of health and social care professionals to promote health literacy of persons at risk of dementia (Skills4HL) -hankkeessa. Haastattelut oli litteroitu Töysän säästöpankkisäätiön rahoittamassa Muistitaito-hankkeessa. Sain käyttööni valmiin litteroidun aineiston, jonka analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tämän tutkimuksen mukaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen taholta muistiasiakkaan, -potilaan tai hänen läheisensä tuen ja ohjauksen tarpeet terveyden lukutaidossa palvelupolun varrella ovat muistisairauksiin liittyvän ymmärryksen lisääminen, terveyden lukutaidon tukeminen ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa, navigoinnin helpottaminen palvelujärjestelmässä ja muistiasiakkaan ja/tai hänen läheisensä tuen tarpeen huomioiminen yksilöllisesti. Tutkimustuloksia voidaan käyttää muistisairaiden hoidon kehittämisessä, sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käytännön työssä muistisairaiden ja heidän läheistensä parissa työskennellessä.