Varhaiskasvatussihteeri - Varhaiskasvatusyksikön johtajan hallinnollisten tehtävien tukena
Hilonen, Anna-Riina (2024)
Hilonen, Anna-Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli varhaiskasvatussihteerin rooli varhaiskasvatusyksikön johtajan hallinnollisten tehtävien tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä perehdytysopas varhaiskasvatussihteerille. Perehdytysoppaan tavoitteena oli toimia perehdytysoppaana uusille varhaiskasvatussihteereille, työvälineenä nykyisille varhaiskasvatussihteereille sekä lisätä tietoutta varhaiskasvatussihteerin työtehtävistä varhaiskasvatusyksikön johtajille ja apulaisjohtajille. Perehdytysoppaan tavoitteena oli selkeyttää varhaiskasvatussihteerin tehtävänkuvaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tampereen kaupungille, jossa myös itse työskentelen varhaiskasvatussihteerinä.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin varhaiskasvatuksen hallinnollisen työn organisointiin varhaiskasvatusyksikön johtajan näkökulmasta. Teoriaosan alussa käsiteltiin lainsäädäntöä, joka ohjaa toimintaa. Ensin perehdyttiin varhaiskasvatusta ohjaavaan lainsäädäntöön ja seuraavaksi julkishallinnon lainsäädäntöön varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tämän jälkeen käsiteltiin johtamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöhön sisältyi kaksi erillistä osaa, opinnäytetyöraportti sekä perehdytysopas varhaiskasvatussihteerille. Perehdytysopas on tarkoitettu vain toimeksiantajan käyttöön. Opinnäytetyön aineistona käytettiin kirjallista aineistoa, kuten toimintaa säätelevää aineistoa, ammattikirjallisuutta sekä väitöskirjoja. Aineistona käytettiin myös toimintaympäristössä tuotettua aineistoa, havainnointia sekä keskusteluja.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai varhaiskasvatussihteerin perehdytysoppaan, joka selkeytti varhaiskasvatussihteerin tehtävänkuvaa. Opasta toimeksiantaja pystyy hyödyntämään sekä perehdyttämiseen, että tiedon jakamiseen varhaiskasvatussihteerin tehtävänkuvasta. Kehittämiskohteeksi nousi varhaiskasvatussihteerin tehtäväkuvauksen päivittäminen toimeksiantajani organisaatiossa. Opinnäytetyötä voi hyödyntää muissa organisaatioissa, kun mietitään varhaiskasvatusyksiköiden johtajien työn kuormituksen helpottamista ja työn uudelleen organisointia.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin varhaiskasvatuksen hallinnollisen työn organisointiin varhaiskasvatusyksikön johtajan näkökulmasta. Teoriaosan alussa käsiteltiin lainsäädäntöä, joka ohjaa toimintaa. Ensin perehdyttiin varhaiskasvatusta ohjaavaan lainsäädäntöön ja seuraavaksi julkishallinnon lainsäädäntöön varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tämän jälkeen käsiteltiin johtamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöhön sisältyi kaksi erillistä osaa, opinnäytetyöraportti sekä perehdytysopas varhaiskasvatussihteerille. Perehdytysopas on tarkoitettu vain toimeksiantajan käyttöön. Opinnäytetyön aineistona käytettiin kirjallista aineistoa, kuten toimintaa säätelevää aineistoa, ammattikirjallisuutta sekä väitöskirjoja. Aineistona käytettiin myös toimintaympäristössä tuotettua aineistoa, havainnointia sekä keskusteluja.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai varhaiskasvatussihteerin perehdytysoppaan, joka selkeytti varhaiskasvatussihteerin tehtävänkuvaa. Opasta toimeksiantaja pystyy hyödyntämään sekä perehdyttämiseen, että tiedon jakamiseen varhaiskasvatussihteerin tehtävänkuvasta. Kehittämiskohteeksi nousi varhaiskasvatussihteerin tehtäväkuvauksen päivittäminen toimeksiantajani organisaatiossa. Opinnäytetyötä voi hyödyntää muissa organisaatioissa, kun mietitään varhaiskasvatusyksiköiden johtajien työn kuormituksen helpottamista ja työn uudelleen organisointia.