Autoverkkokaupan taustaprosessien automatisointi tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan avulla
Niemelä, Mika (2024)
Niemelä, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311083
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan autoverkkokaupan prosessien automatisoinnin mahdollisuuksia hyödyntäen tekoälyä, ohjelmistorobotiikkaa ja muuta automaatiota, kuten ohjelmointirajapinnat. Asia on autoalalla ajankohtainen, sillä yleisesti tutkimuksissa tunnistetaan, että autoala on digitalisaatiossa muuta kaupanalaa jäljessä. Siinä missä verkkokauppa on jo esimerkiksi käyttötavarakaupassa ollut jo vuosikausia keskeisessä roolissa, autoalalla vasta hiljalleen syntyy verkkokauppamaisia piirteitä.
Keskeistä tässä opinnäytetyössä oli tunnistaa ne haasteet, jotka ovat olleet esteenä autoalalla digitalisaatiolle ja verkkokaupalle. Lisäksi pyrittiin selvittämään, voisiko automaatioratkaisuilla helpottaa verkkokaupan yleistymistä autoalalla ja voiko automaatio parantaa verkkokauppaliiketoiminnan tehokkuutta ja tuottavuutta. Tekoälyn osalta tutkittiin konkreettisia sovellusmahdollisuuksia sekä asiakkaalle näkyvissä palveluissa, että taustaprosesseissa tapahtuvissa tehtävissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että autoverkkokaupan esteenä on keskeisesti vanhentuneet pääjärjestelmät, jotka heikosti soveltuvat nykyaikaisiin liiketoimintamalleihin ja automaatioon. Lisäksi alalla on puuttunut selkeät suunnannäyttäjät ja kirittäjät, jotka pakottaisivat alaa ja sen sidosryhmiä uudistumaan. Digitalisaatio tulee kuitenkin olemaan vääjäämätöntä ja kaikkien yrityksien tulisi panostaa siihen varmistaaksensa toiminnan jatkuvuuden myös tulevaisuudessa. Tässä tärkeimpänä asiana on, että digitalisaatio ja tekoäly jollain tasolla näkyy yrityksen strategiassa. Tekoälyratkaisuista chatbot on potentiaalisin matalankynnyksen sovellus, jota on mahdollista hyödyntää monipuolisesti verkkokaupassa.
Tutkimuksessa myös todettiin, että autoalalla tulee jatkossa panostaa riittävästi tekoälyosaamiseen, jotta voidaan varmistaa erilaisten tekoälyyn pohjautuvien sovellusten kehittäminen ja käyttöönottaminen.
Keskeistä tässä opinnäytetyössä oli tunnistaa ne haasteet, jotka ovat olleet esteenä autoalalla digitalisaatiolle ja verkkokaupalle. Lisäksi pyrittiin selvittämään, voisiko automaatioratkaisuilla helpottaa verkkokaupan yleistymistä autoalalla ja voiko automaatio parantaa verkkokauppaliiketoiminnan tehokkuutta ja tuottavuutta. Tekoälyn osalta tutkittiin konkreettisia sovellusmahdollisuuksia sekä asiakkaalle näkyvissä palveluissa, että taustaprosesseissa tapahtuvissa tehtävissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että autoverkkokaupan esteenä on keskeisesti vanhentuneet pääjärjestelmät, jotka heikosti soveltuvat nykyaikaisiin liiketoimintamalleihin ja automaatioon. Lisäksi alalla on puuttunut selkeät suunnannäyttäjät ja kirittäjät, jotka pakottaisivat alaa ja sen sidosryhmiä uudistumaan. Digitalisaatio tulee kuitenkin olemaan vääjäämätöntä ja kaikkien yrityksien tulisi panostaa siihen varmistaaksensa toiminnan jatkuvuuden myös tulevaisuudessa. Tässä tärkeimpänä asiana on, että digitalisaatio ja tekoäly jollain tasolla näkyy yrityksen strategiassa. Tekoälyratkaisuista chatbot on potentiaalisin matalankynnyksen sovellus, jota on mahdollista hyödyntää monipuolisesti verkkokaupassa.
Tutkimuksessa myös todettiin, että autoalalla tulee jatkossa panostaa riittävästi tekoälyosaamiseen, jotta voidaan varmistaa erilaisten tekoälyyn pohjautuvien sovellusten kehittäminen ja käyttöönottaminen.