Oppiminen on epäonnistumista : tutkimus virheiden mahdollisuuksista musiikin alalla
Hytönen, Jonna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia mahdollisuuksia virheiden tekeminen antaa musiikin alalla, mitä niistä voi oppia ja miksi virheiden tekeminen on tärkeää. Teemahaastattelun avulla selvitin, miten ammattimuusikot reagoivat virheisiinsä ja mitä he oppivat niistä. Haastattelin myös psykologia, minkä tarkoituksena oli hankkia työlleni teoriapohjaa. Haastattelujen lisäksi pidin harjoittelupäiväkirjaa omista soittoharjoituksistani ja esiintymisistäni, minkä avulla tutkin, kuinka itse reagoin omiin virheisiini ja mitä opin niistä.
Muusikoiden haastatteluista kävi ilmi, että virheet kuuluvat oppimisprosessiin ja niistä voi aina oppia jotain. Tärkeintä on hyvä suhtautuminen sekä uteliaisuus virheitä kohtaan. Kaikki haastateltavat olivat myös samaa mieltä siitä, että mitään ei opita loppuun asti, vaan aina voi kehittyä. Harjoittelupäiväkirja opetti minut tunnistamaan, mistä virheet johtuvat eri tilanteissa, mikä taas antoi minulle uusia työkaluja, joita soveltaa uusissa tilanteissa. Samalla koko asenteeni virheitä kohtaan muuttui positiivisemmaksi, ja sekä harjoittelusta että esiintymisestä tuli rennompaa.
Tämä opinnäytetyö soveltuu jokaiselle lukijalle alasta riippumatta. Erityisen hyväksi tämän työn lukeminen on sellaisille henkilöille, jotka kokevat oman suhtautumisensa virheitä kohtaan jollain tavalla negatiiviseksi, sillä tämä työ tarjoaa ratkaisuja asenteen muuttamiseksi. Vaikka tämä tutkimus tehtiin musiikin näkökulmasta, se soveltuu kaikille, sillä väitän, että mistä tahansa virheistä voi oppia, ei pelkästään musiikin alalla.
Muusikoiden haastatteluista kävi ilmi, että virheet kuuluvat oppimisprosessiin ja niistä voi aina oppia jotain. Tärkeintä on hyvä suhtautuminen sekä uteliaisuus virheitä kohtaan. Kaikki haastateltavat olivat myös samaa mieltä siitä, että mitään ei opita loppuun asti, vaan aina voi kehittyä. Harjoittelupäiväkirja opetti minut tunnistamaan, mistä virheet johtuvat eri tilanteissa, mikä taas antoi minulle uusia työkaluja, joita soveltaa uusissa tilanteissa. Samalla koko asenteeni virheitä kohtaan muuttui positiivisemmaksi, ja sekä harjoittelusta että esiintymisestä tuli rennompaa.
Tämä opinnäytetyö soveltuu jokaiselle lukijalle alasta riippumatta. Erityisen hyväksi tämän työn lukeminen on sellaisille henkilöille, jotka kokevat oman suhtautumisensa virheitä kohtaan jollain tavalla negatiiviseksi, sillä tämä työ tarjoaa ratkaisuja asenteen muuttamiseksi. Vaikka tämä tutkimus tehtiin musiikin näkökulmasta, se soveltuu kaikille, sillä väitän, että mistä tahansa virheistä voi oppia, ei pelkästään musiikin alalla.