Kitaransoiton opetussuunnitelma kansalaisopistossa : opetussuunnitelman käyttöönotto vapaan sivistystyön oppilaitoksessa
Poikkimäki, Jussi (2024)
Poikkimäki, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on vuoden 2021 lakiuudistus, jonka tarkoitus on tehdä vapaa-ajalla hankittu osaaminen näkyväksi. Jokilatvan opisto aloitti osaamisperusteisten kurssien pilotoinnin vuonna 2022 sekä siihen liittyvän opetussuunnitelmatyön. Päätoimiset instrumenttiopettajat tekivät instrumenttikohtaiset opetussuunnitelmat.
Opinnäytetyö on Jokilatvan opiston tilaama tutkimus kitaransoiton opetussuunnitelman käyttöönotosta lukuvuonna 2023–2024. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko käyttöönotetun opetussuunnitelman sisällössä kehityskohteita, kuinka opetussuunnitelma palvelee opistoa sekä sen henkilökuntaa ja onko opetussuunnitelmalla oppilasta motivoiva vaikutus. Tutkimuksen taustateoriana käytetään behavioristista ja konstruktivistista oppimiskäsitystä sekä minäpystyvyys- ja itseohjautuvuusteorioita. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda paranneltu versio Jokilatvan opiston kitaransoiton opetussuunnitelmasta. Opinnäytetyö kuvaa myös lakimuutoksen tuomia mahdollisuuksia koulutuksen järjestäjille opetuksen ja arvioinnin kehittämistyössä.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Jokilatvan opiston opettajakuntaa sekä entisiä opiston oppilaita. Haastateltavat valittiin niin, että mukaan saatiin näkökulmia erilaisista lähtökohdista. Haastattelut toteutettiin syksyn 2023 aikana puolistrukturoitua sekä avointa menetelmää käyttäen ja kysymykset suunniteltiin tukemaan tietoperustaosuuden aiheita. Tutkimuksen edetessä haastatteluaineistoa käytettiin apuna opetussuunnitelman sisällön reflektoinnissa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin koottua ajatuksia opetussuunnitelman sisällöstä, sen hyödyistä ja epäkohdista. Tutkimuksen tuotoksena valmistui päivitetty kitaransoiton opetussuunnitelma sekä Jokilatvan opiston kitaransoitonopettajien käyttöön tarkoitettu opetussuunnitelman tarkennusliite.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tulokset palvelevat Jokilatvan opistoa, mutta myös muiden kansalaisopistojen kitaransoiton opettajia sekä opetussuunnitelmatyötä tekeviä. Tutkimus toteutettiin lyhyellä aikavälillä ja juuri opetussuunnitelman valmistuttua käyttöön. Jatkotutkimustarpeita syntyy, kun opetussuunnitelman käyttö Jokilatvan opistossa on vakiintunut sekä useampi oppilaitos on ottanut käyttöön instrumenttikohtaiset opetussuunnitelmat.
Opinnäytetyö on Jokilatvan opiston tilaama tutkimus kitaransoiton opetussuunnitelman käyttöönotosta lukuvuonna 2023–2024. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko käyttöönotetun opetussuunnitelman sisällössä kehityskohteita, kuinka opetussuunnitelma palvelee opistoa sekä sen henkilökuntaa ja onko opetussuunnitelmalla oppilasta motivoiva vaikutus. Tutkimuksen taustateoriana käytetään behavioristista ja konstruktivistista oppimiskäsitystä sekä minäpystyvyys- ja itseohjautuvuusteorioita. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda paranneltu versio Jokilatvan opiston kitaransoiton opetussuunnitelmasta. Opinnäytetyö kuvaa myös lakimuutoksen tuomia mahdollisuuksia koulutuksen järjestäjille opetuksen ja arvioinnin kehittämistyössä.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Jokilatvan opiston opettajakuntaa sekä entisiä opiston oppilaita. Haastateltavat valittiin niin, että mukaan saatiin näkökulmia erilaisista lähtökohdista. Haastattelut toteutettiin syksyn 2023 aikana puolistrukturoitua sekä avointa menetelmää käyttäen ja kysymykset suunniteltiin tukemaan tietoperustaosuuden aiheita. Tutkimuksen edetessä haastatteluaineistoa käytettiin apuna opetussuunnitelman sisällön reflektoinnissa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin koottua ajatuksia opetussuunnitelman sisällöstä, sen hyödyistä ja epäkohdista. Tutkimuksen tuotoksena valmistui päivitetty kitaransoiton opetussuunnitelma sekä Jokilatvan opiston kitaransoitonopettajien käyttöön tarkoitettu opetussuunnitelman tarkennusliite.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tulokset palvelevat Jokilatvan opistoa, mutta myös muiden kansalaisopistojen kitaransoiton opettajia sekä opetussuunnitelmatyötä tekeviä. Tutkimus toteutettiin lyhyellä aikavälillä ja juuri opetussuunnitelman valmistuttua käyttöön. Jatkotutkimustarpeita syntyy, kun opetussuunnitelman käyttö Jokilatvan opistossa on vakiintunut sekä useampi oppilaitos on ottanut käyttöön instrumenttikohtaiset opetussuunnitelmat.