Stressin hallinnan koulutuksen vaikuttavuus tilannetietoisuuteen simulaatioympäristössä
Rikala, Toni (2024)
Rikala, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210967
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata stressinhallinnan koulutuksen vaikuttavuutta opiskelijoiden tilannetietoisuudelle ja päätöksentekokyvylle simulaatioympäristössä. Tavoitteena oli osoittaa stressinhallinta- koulutuksen vaikuttavuus ja hyödyt sairaanhoitajaopiskelijoille tilanteissa, missä mahdollisesti pelko, ahdistus ja stressi ovat läsnä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvasikokeellista interventiotutkimusta. Tutkimuksessa muodostettiin kaksi ryhmää, joista toinen ryhmä vastaanotti stressinhallinnan koulutuksen ja toinen ryhmä ei. Kummatkin ryhmät suorittivat kaksi kriittisesti sairaan potilaan simulaatioharjoitusta identtisissä olosuhteissa. Arvioinnissa käytetyn tutkimusmittarin perusteella pyrittiin arvioimaan ryhmien tilannetietoisuutta ja päätöksentekokykyä. Tulosta arvioitiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja pyrittiin osoittamaan tilannetietoisuuteen sekä päätöksentekokykyyn liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksen perusteella pystyttiin osoittamaan kokemuksen ja kokemuksen tuoman osaamistason kehittymisen vaikutus tilannetietoisuuteen. Tutkimuksen perusteella pystyttiin osoittamaan myös sairaanhoitajaopiskelijoiden hyvä osaamistaso, vaikka kokemusta tai sen tuomaa osaamisen kehittymistä ei ollut vielä syntynyt.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvasikokeellista interventiotutkimusta. Tutkimuksessa muodostettiin kaksi ryhmää, joista toinen ryhmä vastaanotti stressinhallinnan koulutuksen ja toinen ryhmä ei. Kummatkin ryhmät suorittivat kaksi kriittisesti sairaan potilaan simulaatioharjoitusta identtisissä olosuhteissa. Arvioinnissa käytetyn tutkimusmittarin perusteella pyrittiin arvioimaan ryhmien tilannetietoisuutta ja päätöksentekokykyä. Tulosta arvioitiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja pyrittiin osoittamaan tilannetietoisuuteen sekä päätöksentekokykyyn liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksen perusteella pystyttiin osoittamaan kokemuksen ja kokemuksen tuoman osaamistason kehittymisen vaikutus tilannetietoisuuteen. Tutkimuksen perusteella pystyttiin osoittamaan myös sairaanhoitajaopiskelijoiden hyvä osaamistaso, vaikka kokemusta tai sen tuomaa osaamisen kehittymistä ei ollut vielä syntynyt.