Pikkolohuilu lasten ja nuorten opetuksessa
Orasuo, Tuuli (2024)
Orasuo, Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010867
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin pikkolonsoiton opetuksen merkitys lasten ja nuorten huilunsoiton opetuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys siitä, missä vaiheessa pikkolonsoiton voisi aloittaa ja olisiko se mahdollisesti tärkeää aloittaa aikaisemmin kuin vasta taiteen perusopetuksen loppupuolella tai ammattiopinnoissa.
Aihetta tutkittiin kirjallisen materiaalin, muiden tutkielmien ja neljän huilunsoitonopettajan teemahaastatteluiden avulla. Työn ensimmäinen osa pohjautuu pikkolon määritelmään, historiaan ja sen rooliin huilisteille. Ensimmäisessä osassa myös käsiteltiin pikkolon soittamista sekä sen opettamista. Toinen osa pohjautuu teemahaastatteluiden vastauksien analysointiin.
Teemahaastattelussa kävi ilmi, että pikkolonsoiton opetus nähdään tärkeänä osana huilusoiton opetusta. Pikkolon lisäksi osa nosti alttohuilun tärkeyden esiin siinä missä pikkolonkin. Monet ovat myös sitä mieltä, että pikkolonsoiton voisi ottaa aikaisemmin mukaan lasten ja nuorten opetukseen. Tärkeänä nähtiin myös se, että erikoissoittimiin tutustuttaisiin edes pintapuolisesti taiteen perusopetuksen aikana. Haastateltavat näkivät myös paljon hyötyjä pikkolonsoitossa: se esimerkiksi kehittää keskivartalon tukea ja voi antaa apua oppilaan ansatsiin.
Aihetta tutkittiin kirjallisen materiaalin, muiden tutkielmien ja neljän huilunsoitonopettajan teemahaastatteluiden avulla. Työn ensimmäinen osa pohjautuu pikkolon määritelmään, historiaan ja sen rooliin huilisteille. Ensimmäisessä osassa myös käsiteltiin pikkolon soittamista sekä sen opettamista. Toinen osa pohjautuu teemahaastatteluiden vastauksien analysointiin.
Teemahaastattelussa kävi ilmi, että pikkolonsoiton opetus nähdään tärkeänä osana huilusoiton opetusta. Pikkolon lisäksi osa nosti alttohuilun tärkeyden esiin siinä missä pikkolonkin. Monet ovat myös sitä mieltä, että pikkolonsoiton voisi ottaa aikaisemmin mukaan lasten ja nuorten opetukseen. Tärkeänä nähtiin myös se, että erikoissoittimiin tutustuttaisiin edes pintapuolisesti taiteen perusopetuksen aikana. Haastateltavat näkivät myös paljon hyötyjä pikkolonsoitossa: se esimerkiksi kehittää keskivartalon tukea ja voi antaa apua oppilaan ansatsiin.