Mobiili- ja verkkopelit alle kolmevuotiaiden tunnekasvatuksessa Suomessa
Kupila, Janika (2024)
Kupila, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010872
Tiivistelmä
Pienten lasten pelaaminen ja ruutuaika puhuttavat ja jakavat mielipiteitä median ja yksilöiden narratiivissa. Digitaalisuus on viime vuosina noussut kiinteäksi osaksi opetusta niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessakin, ja digitaalisuus ja digilaitteet ovat sekä opeteltavia aiheita että opiskelun välineitä.
Mobiili- ja verkkopelien hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa on vasta lapsenkengissään, mutta niiden käyttö pientenkin lasten parissa on lisääntynyt viime vuosina. Suuri osa oppimispeleistä on suunnattu vanhemmille lapsille tai nuorille, mikä tuottaa lisähaasteita pienten lasten pelaamiselle: nuorten lasten erilaiset kyvyt, tarpeet ja vaatimukset tulee huomioida esimerkiksi pelien sisällössä, pelimekaniikoissa ja visuaalisessa ilmeessä, jotta opetuksellisten pelien pelaaminen on myös nuorille käyttäjille mielekästä ja innostavaa. Varsin tuore ilmiö on tunnekasvatuksen nousu – myös tässä korostuvat vanhemmat lapset, mutta varhaisleikki-ikäisilläkin on hyvät mahdollisuudet oppia tunteiden tunnistamiseen, nimeämiseen ja käsittelyyn liittyviä asioita ja luoda näin pohjaa tulevalle tunnetaito-osaamiselle.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, millaisia alle 3-vuotiaiden tunnetaitoihin keskittyviä verkko- ja mobiilipelejä Suomessa on saatavilla ja millaisia ne ovat ominaisuuksiltaan. Tapausesimerkkeinä tarkasteltiin pelejä Oppi&ilo: Ilmeet, Avokiddo Emotions ja Moka Mera Emotions, jotka ovat Suomessa saatavilla ja ikärajansa puolesta taaperoikäisille sopivia. Pelit tarjoavat mahdollisuuksia tunnetilojen ja -ilmaisujen tarkasteluun ja osin myös niiden nimeämiseen, mutta pelien varsinainen opetuksellinen ja informatiivinen puoli jää verrattain pintapuoliseksi. Pelit eroavat toisistaan visuaalisten ärsykkeiden, tavoitteiden ja sisällön osalta, mutta kaikki ovat pelimekaniikoiltaan kohtalaisen yksinkertaisia ja pienille lapsille sopivia. Kaikki tarkastellut pelit korostavat positiivista kokemuksellisuutta ja lämminhenkistä tunnelmaa samalla kun ne tarjoavat alustan tunnetilojen ja -ilmaisujen turvalliseen tutkimiseen. On todennäköistä, että taaperoikäisten tunnetaitopelien määrä tulee kasvamaan lähivuosina. Sekä pienten lasten opetukselliset pelit että tunnetaitojen opettaminen ovat nousevia trendejä, ja niihin liittyy myös merkittäviä kaupallisia mahdollisuuksia.
Mobiili- ja verkkopelien hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa on vasta lapsenkengissään, mutta niiden käyttö pientenkin lasten parissa on lisääntynyt viime vuosina. Suuri osa oppimispeleistä on suunnattu vanhemmille lapsille tai nuorille, mikä tuottaa lisähaasteita pienten lasten pelaamiselle: nuorten lasten erilaiset kyvyt, tarpeet ja vaatimukset tulee huomioida esimerkiksi pelien sisällössä, pelimekaniikoissa ja visuaalisessa ilmeessä, jotta opetuksellisten pelien pelaaminen on myös nuorille käyttäjille mielekästä ja innostavaa. Varsin tuore ilmiö on tunnekasvatuksen nousu – myös tässä korostuvat vanhemmat lapset, mutta varhaisleikki-ikäisilläkin on hyvät mahdollisuudet oppia tunteiden tunnistamiseen, nimeämiseen ja käsittelyyn liittyviä asioita ja luoda näin pohjaa tulevalle tunnetaito-osaamiselle.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, millaisia alle 3-vuotiaiden tunnetaitoihin keskittyviä verkko- ja mobiilipelejä Suomessa on saatavilla ja millaisia ne ovat ominaisuuksiltaan. Tapausesimerkkeinä tarkasteltiin pelejä Oppi&ilo: Ilmeet, Avokiddo Emotions ja Moka Mera Emotions, jotka ovat Suomessa saatavilla ja ikärajansa puolesta taaperoikäisille sopivia. Pelit tarjoavat mahdollisuuksia tunnetilojen ja -ilmaisujen tarkasteluun ja osin myös niiden nimeämiseen, mutta pelien varsinainen opetuksellinen ja informatiivinen puoli jää verrattain pintapuoliseksi. Pelit eroavat toisistaan visuaalisten ärsykkeiden, tavoitteiden ja sisällön osalta, mutta kaikki ovat pelimekaniikoiltaan kohtalaisen yksinkertaisia ja pienille lapsille sopivia. Kaikki tarkastellut pelit korostavat positiivista kokemuksellisuutta ja lämminhenkistä tunnelmaa samalla kun ne tarjoavat alustan tunnetilojen ja -ilmaisujen turvalliseen tutkimiseen. On todennäköistä, että taaperoikäisten tunnetaitopelien määrä tulee kasvamaan lähivuosina. Sekä pienten lasten opetukselliset pelit että tunnetaitojen opettaminen ovat nousevia trendejä, ja niihin liittyy myös merkittäviä kaupallisia mahdollisuuksia.