Ulkomaisen yksityishenkilön verovelvollisuuden vaikutus suomalaisiin pankkeihin
Mustapää, Emmi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa asiantuntijahaastatteluiden, aiemmin julkaistun teorian, lakien ja säädösten avulla pankkien toteuttaman verotietojenkeräyksen ongelmakohdat ja kehittää näiden tietojen pohjalta yksinkertaistettu ohjeistus pankin toimihenkilöille suunnattuna. Aihe on rajattu koskemaan CRS- ja DAC2-velvoitteiden pohjalta pankkien toteuttamaa verotietojenkeräysprosessia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu automaattisen verotietojenvaihdon vaikutuksesta suomalaisille pankeille ja pankin toimihenkilöille. Teoriaosuudessa käydään läpi automaattista verotietojenvaihtoa yleisesti ja sen jälkeen tutustutaan huolellisuusvelvoitteiden vaikutuksiin pankkien näkökulmasta.
Empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jonka tuloksena saatiin tehtyä pankkitoimihenkilöille kohdennettu ohjeistus verotietojenkeräyksestä yksityishenkilöiltä. Laadullista tutkimusmenetelmää käytettiin, koska sen avulla saadaan selvyys tutkimuksen aiheesta kokonaisuudessaan, löydetään ominaisuuksia ja aiheelle merkitys. Toimintatutkimuksen avulla selvitettiin pankkien haasteita verotietojenkeräysprosessissa sekä koottiin haastatteluiden avuilla esiin tulleet kehitysehdotukset. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa on piirteitä teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat kohdepankin KYC-prosesseista ja FATCA/CRS-veroraportoinnista vastaava asiantuntija ja Verohallinnon johtava erityisasiantuntija.
Haastatteluiden avulla selvisi, että pankin sisäisten ohjeistusten laativilla asiantuntijoilla on yleisesti hyvin tiedossa, kuinka kuuluisi toimia oikeasisältöisten verotustietojen saamiseksi, mutta haasteet ilmenevät toimihenkilötasolla asiakastyössä. Verotietojenkeräystä hankaloittaa myös se, etteivät asiakkaat ole tietoisia, miksi pankit keräävät verotietoja tai mikä on heidän verovelvollisuutensa. Verotietojenkeräysprosessin parantamiseksi tehtiin kehitysehdotuksia, joita olivat kansainvälisen verotietoportaalin kehittäminen ja käytännönläheisten ohjeistusten laatiminen toimihenkilöille. Toimeksiantaja hyötyy tutkimuksen tuloksista, sillä tutkimuksen tuloksena tuotettiin toimihenkilöille suunnattu yksinkertaistettu ohjeistus ulkomaisen yksityishenkilön verotietojen keräyksestä. The aim of this thesis was to investigate and identify, through expert interviews, previously published theory, laws, and regulations, the problem areas of tax data collection implemented by banks and to develop simplified guidelines for bank employees based on this information. The topic was limited to the tax data collection process implemented by banks based on the CRS and DAC2 obligations. The theoretical framework of this thesis consists of the effects of automatic tax information exchange on Finnish banks and banking personnel. The purpose was to introduce the reader first to the theoretical background of the subject, i.e., international automatic exchange of tax information in general. After that, the reader is familiarized with the implementation of the due diligence obligations from the perspective of banks when an individual is opening a new bank account.
The empirical part was conducted as a qualitative action study, resulting in targeted instructions for banking personnel on tax information collection from individuals. The qualitative research approach was employed as it provides clarity on the research topic as a whole and helps in identifying characteristics and significance. Through action research, banks' challenges with the tax information collection process were explored, and suggestions for improvement that had emerged from the interviews were compiled. The data collection method used was semi-structured interviews, with some features of a thematic interview. The interviews were conducted with the expert responsible for the target bank's KYC processes and FATCA/CRS tax reporting and the leading special expert of the Tax Administration.
The interviews revealed that at the expert level, the bank generally knows how to proceed to obtain accurate tax information, but challenges arise at the operational level. Another complicating factor is that customers are not aware of why banks collect tax information or what their tax liability is. Suggestions for improvement were made to improve the tax information collection process, which included the creation of a tax information portal and practical guidelines for bank personnel. The commissioner benefits from the results of the study, as simplified instructions on tax information collection from foreign individuals was produced as a result of the study.
Empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jonka tuloksena saatiin tehtyä pankkitoimihenkilöille kohdennettu ohjeistus verotietojenkeräyksestä yksityishenkilöiltä. Laadullista tutkimusmenetelmää käytettiin, koska sen avulla saadaan selvyys tutkimuksen aiheesta kokonaisuudessaan, löydetään ominaisuuksia ja aiheelle merkitys. Toimintatutkimuksen avulla selvitettiin pankkien haasteita verotietojenkeräysprosessissa sekä koottiin haastatteluiden avuilla esiin tulleet kehitysehdotukset. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa on piirteitä teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat kohdepankin KYC-prosesseista ja FATCA/CRS-veroraportoinnista vastaava asiantuntija ja Verohallinnon johtava erityisasiantuntija.
Haastatteluiden avulla selvisi, että pankin sisäisten ohjeistusten laativilla asiantuntijoilla on yleisesti hyvin tiedossa, kuinka kuuluisi toimia oikeasisältöisten verotustietojen saamiseksi, mutta haasteet ilmenevät toimihenkilötasolla asiakastyössä. Verotietojenkeräystä hankaloittaa myös se, etteivät asiakkaat ole tietoisia, miksi pankit keräävät verotietoja tai mikä on heidän verovelvollisuutensa. Verotietojenkeräysprosessin parantamiseksi tehtiin kehitysehdotuksia, joita olivat kansainvälisen verotietoportaalin kehittäminen ja käytännönläheisten ohjeistusten laatiminen toimihenkilöille. Toimeksiantaja hyötyy tutkimuksen tuloksista, sillä tutkimuksen tuloksena tuotettiin toimihenkilöille suunnattu yksinkertaistettu ohjeistus ulkomaisen yksityishenkilön verotietojen keräyksestä.
The empirical part was conducted as a qualitative action study, resulting in targeted instructions for banking personnel on tax information collection from individuals. The qualitative research approach was employed as it provides clarity on the research topic as a whole and helps in identifying characteristics and significance. Through action research, banks' challenges with the tax information collection process were explored, and suggestions for improvement that had emerged from the interviews were compiled. The data collection method used was semi-structured interviews, with some features of a thematic interview. The interviews were conducted with the expert responsible for the target bank's KYC processes and FATCA/CRS tax reporting and the leading special expert of the Tax Administration.
The interviews revealed that at the expert level, the bank generally knows how to proceed to obtain accurate tax information, but challenges arise at the operational level. Another complicating factor is that customers are not aware of why banks collect tax information or what their tax liability is. Suggestions for improvement were made to improve the tax information collection process, which included the creation of a tax information portal and practical guidelines for bank personnel. The commissioner benefits from the results of the study, as simplified instructions on tax information collection from foreign individuals was produced as a result of the study.