Konsolipelikokoelman kehittäminen Äänekosken kaupunginkirjastossa
Harja, Marko (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Äänekosken kaupunginkirjaston konsolipelikokoelman kehittäminen asiakaskyselyn avulla. Opinnäytteessä käsiteltiin konsolipelejä kirjastoaineistona ja niiden kirjastokäyttöä koskevia asioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin konsolipelilaitteistoja, pelien lajityyppejä, pelien käyttöoikeudellisia ja tekijänoikeudellisia asioita, pelien ikärajoja sekä pelitapahtumia ja pelaamisen yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Äänekosken kaupunginkirjasto. Työhön liittyen toteutettiin asiakaskysely Äänekosken kirjastoissa helmikuussa 2024. Lisäksi haastateltiin Äänekosken kaupunginkirjaston konsolipelikokoelmasta vastaavaa kirjastovirkailijaa pelikokoelman nykytilanteen ja lainaustilastojen selvittämiseksi. Työssä raportoidaan asiakaskyselyn suunnittelusta, toteutuksesta ja tuloksista.
Asiakaskysely toteutettiin anonyyminä verkko- ja paperikyselynä. Vastauksia kyselyyn saatiin 22 kpl. Vastausten avulla kirjaston konsolipelikokoelman kehittämiseen saatiin hyvin tietoa siitä, mihin suuntaan kokoelmaa tulisi kirjaston asiakkaiden mielestä suunnata.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin konsolipelilaitteistoja, pelien lajityyppejä, pelien käyttöoikeudellisia ja tekijänoikeudellisia asioita, pelien ikärajoja sekä pelitapahtumia ja pelaamisen yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Äänekosken kaupunginkirjasto. Työhön liittyen toteutettiin asiakaskysely Äänekosken kirjastoissa helmikuussa 2024. Lisäksi haastateltiin Äänekosken kaupunginkirjaston konsolipelikokoelmasta vastaavaa kirjastovirkailijaa pelikokoelman nykytilanteen ja lainaustilastojen selvittämiseksi. Työssä raportoidaan asiakaskyselyn suunnittelusta, toteutuksesta ja tuloksista.
Asiakaskysely toteutettiin anonyyminä verkko- ja paperikyselynä. Vastauksia kyselyyn saatiin 22 kpl. Vastausten avulla kirjaston konsolipelikokoelman kehittämiseen saatiin hyvin tietoa siitä, mihin suuntaan kokoelmaa tulisi kirjaston asiakkaiden mielestä suunnata.