Kuntosalin starttimanuaali yläastelaiselle
Leskinen, Aleksi (2024)
Leskinen, Aleksi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210968
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin kuntosalin starttimanuaali yläastelaisille. Tuotoksen tarkoituksena on olla apuna Harrastamisen Turun mallin kouluPT toiminnassa ja tukea
yläastelaisten kuntosaliharrastusta turvallisuuden, vastuullisuuden ja harjoittelun laadun näkökulmasta. KouluPT toiminnassa tarjotaan ilmaista kuntosaliharrastusta turkulaisille yläastelaisille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kirjoittajan työnantaja Turun kaupungin liikuntapalvelut, liikunnallisen elämäntavan osasto, jonka alla toimii osa Harrastamisen Turun mallista. Tämän opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee Harrastamisen Turun mallissa kouluPT:nä.
Tietoperustassa on käyty alkuun läpi voimaharjoitteluun liittyviä termistöä ja muuttujia, jonka jälkeen on edetty syvällisemmin aiheisiin, jotka tulee ymmärtää ennen kuntosalin opasmanuaalin
tekemistä. Näitä aiheita on vastusharjoittelun tyypit ja niiden harjoittaminen nuorilla, vastusharjoittelun suositukset nuorille ja vastusharjoittelun hyödyt nuorilla.
Tietoperusta osuudessa käydään myös läpi starttimanuaalin luomiseen tarvittavaa teoriaa oppaan ja julisteen luomisesta. Tämän jälkeen on perehdytty vielä kuntosalietikettiin, varustukseen
ja harjoitusohjelman luomiseen.
Tietoperustassa opittujen asioiden pohjalta on lähdetty rakentamaan lopullista tuotetta. Kuntosalin starttimanuaali sisältää sisällysluettelon, ohjeet varustukseen, kuntosalietiketin, ohjeet
alku- ja loppuverryttelyyn ja ohjeet harjoittelussa etenemiseen kehityksen myötä. Tämän jälkeen
manuaalissa tulee kaksi erilaista harjoitusohjelmaa ja liikepankki tukemaan näitä harjoitusohjelmia. Harjoitusohjelmat on luotu vastusharjoittelun suositusten mukaisesti, ja ne perustuvat perusvoimaharjoittelun periaatteisiin tukien koko kehon lihaksistoa ja kaikkia perusliikemalleja,
jotta myös nuoren motoriset taidot kehittyvät harjoittelun mukana.
KouluPT toiminnassa on havaittu tarve tämän kaltaiselle tuotteelle. Työn tuottamisessa on käytetty palvelumuotoilun tuplatimanttimallia. Kehitysmenetelminä on käytetty keskustelua edistäviä
ja osallistavia menetelmiä. Tuote on sähköisesti jaettavissa kouluPT ryhmissä käyville nuorille,
minkä lisäksi se tulee vapaasti saatavaksi myös muille tuotteesta kiinnostuneille nuorille.
yläastelaisten kuntosaliharrastusta turvallisuuden, vastuullisuuden ja harjoittelun laadun näkökulmasta. KouluPT toiminnassa tarjotaan ilmaista kuntosaliharrastusta turkulaisille yläastelaisille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kirjoittajan työnantaja Turun kaupungin liikuntapalvelut, liikunnallisen elämäntavan osasto, jonka alla toimii osa Harrastamisen Turun mallista. Tämän opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee Harrastamisen Turun mallissa kouluPT:nä.
Tietoperustassa on käyty alkuun läpi voimaharjoitteluun liittyviä termistöä ja muuttujia, jonka jälkeen on edetty syvällisemmin aiheisiin, jotka tulee ymmärtää ennen kuntosalin opasmanuaalin
tekemistä. Näitä aiheita on vastusharjoittelun tyypit ja niiden harjoittaminen nuorilla, vastusharjoittelun suositukset nuorille ja vastusharjoittelun hyödyt nuorilla.
Tietoperusta osuudessa käydään myös läpi starttimanuaalin luomiseen tarvittavaa teoriaa oppaan ja julisteen luomisesta. Tämän jälkeen on perehdytty vielä kuntosalietikettiin, varustukseen
ja harjoitusohjelman luomiseen.
Tietoperustassa opittujen asioiden pohjalta on lähdetty rakentamaan lopullista tuotetta. Kuntosalin starttimanuaali sisältää sisällysluettelon, ohjeet varustukseen, kuntosalietiketin, ohjeet
alku- ja loppuverryttelyyn ja ohjeet harjoittelussa etenemiseen kehityksen myötä. Tämän jälkeen
manuaalissa tulee kaksi erilaista harjoitusohjelmaa ja liikepankki tukemaan näitä harjoitusohjelmia. Harjoitusohjelmat on luotu vastusharjoittelun suositusten mukaisesti, ja ne perustuvat perusvoimaharjoittelun periaatteisiin tukien koko kehon lihaksistoa ja kaikkia perusliikemalleja,
jotta myös nuoren motoriset taidot kehittyvät harjoittelun mukana.
KouluPT toiminnassa on havaittu tarve tämän kaltaiselle tuotteelle. Työn tuottamisessa on käytetty palvelumuotoilun tuplatimanttimallia. Kehitysmenetelminä on käytetty keskustelua edistäviä
ja osallistavia menetelmiä. Tuote on sähköisesti jaettavissa kouluPT ryhmissä käyville nuorille,
minkä lisäksi se tulee vapaasti saatavaksi myös muille tuotteesta kiinnostuneille nuorille.