Verkkokaupan alustan valinta ja perustaminen : näkökulmana käytettävyys
Lagerbom, Inka (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia verkkokaupan käytettävyyttä. Työ käsittelee Jakob Nielsenin käytettävyyden määritelmää, joka on säilyttänyt merkityksensä jo yli 30 vuoden ajan. Käytettävyys on tärkeä osa verkkokaupan menestystä, sillä se vaikuttaa suoraan käyttäjän kykyyn tehdä ostoksia helposti ja miellyttävästi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin käytettävyyden keskeisiä määritelmiä, kuten helppoutta, tehokkuutta ja virheettömyyttä, ja niiden soveltamista verkkokauppaan.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin kolmea johtavaa verkkokauppa-alustaa: WordPress, Shopify ja Wix, joista jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Vertailussa huomioitiin muun muassa maksutapavaihtoehdot, lisäosien saatavuus, käyttäjäystävällisyys ja tarvittava tekninen osaaminen. Tutkimustulosten perusteella valittiin optimaalisin alusta verkkokaupan toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa verkkokauppa, joka tarjoaa valokuvia tauluina. Alustan valinnassa painotettiin räätälöitävyyttä ja kustannustehokkuutta, minkä vuoksi alustaksi valittiin WordPress WooCommerce-lisäosalla.
Käytettävyyden määritelmät olivat keskeisessä roolissa verkkokaupan toteutuksessa. Huomiota kiinnitettiin www-sivujen käytettävyyteen ja saavutettavuuteen, sillä pienilläkin yksityiskohdilla voi olla suuri vaikutus käyttäjäkokemukseen. Valitettavasti käyttäjä- ja käytettävyystestejä ei voitu suorittaa ajan puutteen vuoksi. Ne olisivat tarjonneet arvokasta lisätietoa käytettävyydestä.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin kolmea johtavaa verkkokauppa-alustaa: WordPress, Shopify ja Wix, joista jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Vertailussa huomioitiin muun muassa maksutapavaihtoehdot, lisäosien saatavuus, käyttäjäystävällisyys ja tarvittava tekninen osaaminen. Tutkimustulosten perusteella valittiin optimaalisin alusta verkkokaupan toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa verkkokauppa, joka tarjoaa valokuvia tauluina. Alustan valinnassa painotettiin räätälöitävyyttä ja kustannustehokkuutta, minkä vuoksi alustaksi valittiin WordPress WooCommerce-lisäosalla.
Käytettävyyden määritelmät olivat keskeisessä roolissa verkkokaupan toteutuksessa. Huomiota kiinnitettiin www-sivujen käytettävyyteen ja saavutettavuuteen, sillä pienilläkin yksityiskohdilla voi olla suuri vaikutus käyttäjäkokemukseen. Valitettavasti käyttäjä- ja käytettävyystestejä ei voitu suorittaa ajan puutteen vuoksi. Ne olisivat tarjonneet arvokasta lisätietoa käytettävyydestä.