Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia genomitiedon opiskelusta
Kuisma, Maija; Suni, Jutta; Tuomi, Pia (2024)
Kuisma, Maija
Suni, Jutta
Tuomi, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311110
Tiivistelmä
Terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa hyödynnetään yhä enemmän perimästä saatavaa eli genomitietoa pyrkimyksissä kohti yksilöllisempää hoitoa. Genomitiedon lisääminen ja integrointi koulutukseen tuo haasteita terveydenhuollon opiskelijoille. Tämä opinnäytetyö käsittelee hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia genomitiedon opiskelusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia genomiosaamisestaan sekä valmiuksistaan soveltaa sitä käytäntöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jonka avulla voidaan vahvistaa genomitiedon käyttöönottoa sekä saada uutta tietoa koulutuksen kehittämiseksi.
Tämä kvantitatiivinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun GenoNurse-hankkeen kanssa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisenä lomakekyselynä TAMKin hoitotyön opiskelijoilta ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitotyön opiskelijat kokivat, että heillä on osaamista genomitiedon keskeisten käsitteiden osalta. Valmiudet potilasohjaukseen koettiin riittämättömiksi. Opiskelijat ymmärsivät eettisiä näkökulmia, mutta lainsäädännön osalta osaaminen oli heikkoa. Parhaana oppimismenetelmänä opiskelijat pitivät itseohjautuvan verkkokurssin ja lähiopetuksen yhdistelmää. Koulutuksen kehittämiseksi vastaajat ehdottivat genomitiedon opintojen ja varsinkin lähiopetuksen lisäämistä.
Johtopäätöksinä todettiin, että hoitotyön opiskelijoilla oli genomitiedon teoriaosaamista ja oppimisvalmiudet koettiin hyvinä. Tiedon soveltaminen ja kokonaisuuden hahmottaminen oli haastavaa, eikä potilaiden ohjaamiseen tarvittavia valmiuksia ollut kehittynyt. Genomitiedon opintoja tarvitaan lisää, erillisen opintojakson lisäksi sisällytettynä muihin opintoihin ja erilaisia oppimismenetelmiä käyttäen.
Tämä kvantitatiivinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun GenoNurse-hankkeen kanssa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisenä lomakekyselynä TAMKin hoitotyön opiskelijoilta ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitotyön opiskelijat kokivat, että heillä on osaamista genomitiedon keskeisten käsitteiden osalta. Valmiudet potilasohjaukseen koettiin riittämättömiksi. Opiskelijat ymmärsivät eettisiä näkökulmia, mutta lainsäädännön osalta osaaminen oli heikkoa. Parhaana oppimismenetelmänä opiskelijat pitivät itseohjautuvan verkkokurssin ja lähiopetuksen yhdistelmää. Koulutuksen kehittämiseksi vastaajat ehdottivat genomitiedon opintojen ja varsinkin lähiopetuksen lisäämistä.
Johtopäätöksinä todettiin, että hoitotyön opiskelijoilla oli genomitiedon teoriaosaamista ja oppimisvalmiudet koettiin hyvinä. Tiedon soveltaminen ja kokonaisuuden hahmottaminen oli haastavaa, eikä potilaiden ohjaamiseen tarvittavia valmiuksia ollut kehittynyt. Genomitiedon opintoja tarvitaan lisää, erillisen opintojakson lisäksi sisällytettynä muihin opintoihin ja erilaisia oppimismenetelmiä käyttäen.