Tietotulva sairaanhoitajan työssä
Linnusmäki, Tuuli; Loukonen, Katri (2024)
Linnusmäki, Tuuli
Loukonen, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311126
Tiivistelmä
Tietotulva on nykytyöelämän keskeinen aivoja kuormittava ilmiö, jota esiintyy, kun tiedon määrä, työtehtävät ja muistettavat asiat ylittävät yksilön tiedonkäsittelykyvyn. Tietomäärän jatkuvasti lisääntyessä tarvittavan tiedon löytäminen vaikeutuu ja tieto saattaa olla epäselvää tai vaikeasti ymmärrettävää. Aiempien tutkimusten mukaan tietotulva ja tiedonkulun haasteet lisäävät yksilön kuormittumista ja stressiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajien kokemuksia tietotulvasta yliopistosairaalan sisätautien vuodeosastolla ja selvittää, millaisia keinoja ja kehittämisehdotuksia he tuovat esiin tietotulvan hallitsemiseksi. Keskeisenä tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitajien kokemasta tietotulvasta, mitä voidaan hyödyntää sairaanhoitajien kognitiivisen ergonomian parantamisessa sekä informaatioergonomian kehittämisessä hoitoalan työympäristöissä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla erään sisätautien vuodeosaston 15 sairaanhoitajaa syksyllä 2023. Haastattelut toteutettiin kolmen hengen ryhmissä teemahaastatteluina, joiden jälkeen kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan todeta sairaanhoitajien kokevan tietotulvaa työssään sisätautien vuodeosastolla. Sairaanhoitajien kokemukset tietotulvasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä voitiin jakaa kuuteen osa-alueeseen, joita olivat käsiteltävän tiedon runsaus, tiedon laatu ja ominaisuudet, muuttuva tieto, työympäristö ja olosuhteet, yksilölliset tekijät sekä tietotulvan aiheuttamat kielteiset kokemukset ja tunteet. Tietotulvan hallitsemiseksi sairaanhoitajat toivat esiin keinoja ja kehittämisehdotuksia, jotka liittyivät sujuvan tiedonjaon ja työnhallinnan tarkasteluun, teknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen, tiedonhallinnan koulutuksiin sekä henkilökohtaisten tiedonhallintakeinojen kehittämiseen.
Jatkotutkimusehdotuksina olisi mielenkiintoista selvittää tarkemmin, millaista kuormitusta ja haittaa tietotulva aiheuttaa hoitajille. Lisäksi olisi hyödyllistä kehittää ja testata tietotulvan hallinnan menetelmiä hoitoalan työympäristöissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajien kokemuksia tietotulvasta yliopistosairaalan sisätautien vuodeosastolla ja selvittää, millaisia keinoja ja kehittämisehdotuksia he tuovat esiin tietotulvan hallitsemiseksi. Keskeisenä tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitajien kokemasta tietotulvasta, mitä voidaan hyödyntää sairaanhoitajien kognitiivisen ergonomian parantamisessa sekä informaatioergonomian kehittämisessä hoitoalan työympäristöissä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla erään sisätautien vuodeosaston 15 sairaanhoitajaa syksyllä 2023. Haastattelut toteutettiin kolmen hengen ryhmissä teemahaastatteluina, joiden jälkeen kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan todeta sairaanhoitajien kokevan tietotulvaa työssään sisätautien vuodeosastolla. Sairaanhoitajien kokemukset tietotulvasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä voitiin jakaa kuuteen osa-alueeseen, joita olivat käsiteltävän tiedon runsaus, tiedon laatu ja ominaisuudet, muuttuva tieto, työympäristö ja olosuhteet, yksilölliset tekijät sekä tietotulvan aiheuttamat kielteiset kokemukset ja tunteet. Tietotulvan hallitsemiseksi sairaanhoitajat toivat esiin keinoja ja kehittämisehdotuksia, jotka liittyivät sujuvan tiedonjaon ja työnhallinnan tarkasteluun, teknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen, tiedonhallinnan koulutuksiin sekä henkilökohtaisten tiedonhallintakeinojen kehittämiseen.
Jatkotutkimusehdotuksina olisi mielenkiintoista selvittää tarkemmin, millaista kuormitusta ja haittaa tietotulva aiheuttaa hoitajille. Lisäksi olisi hyödyllistä kehittää ja testata tietotulvan hallinnan menetelmiä hoitoalan työympäristöissä.