3D-mallisetin tekeminen
Kujala, Sini (2024)
Kujala, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311164
Tiivistelmä
Digitaaliset pelit ovat oma vakavasti otettava taiteenlajinsa ja pelien interaktiivisuus tekee peleistä uniikin taiteenlajin. Pelit yhdistävät saumattomasti eri taiteenlajeja, esimerkiksi musiikkia, teatteria ja elokuvaa.
3D-mallisetin rajaaminen ja suunnittelu on tärkeä osa mallinnusprosessia. Opinnäytetyön toimeksiantona tehtiin mallisetti, mitä voi hyödyntää monipuolisesti eri toimitiloja, kuten toimistotiloja sisustaessa. Mallinnettavaksi päätyi valokatkaisija, pistorasia, lämpöpatteri ja kaksi erilaista kattopaneelia sekä kaksi valaisinta. Mallit tehtiin Blenderin 3.3 versiolla ja testauksessa käytettiin Unity-pelimoottoria.
Mallisetin rajaamisen apuna käytettiin Microsoftin Copilot-tekoälyä ja sitä tai muuta vastaavaa tekoälyä suositellaan käytettävän jatkossakin työnteon tukena.
3D-mallisetin rajaaminen ja suunnittelu on tärkeä osa mallinnusprosessia. Opinnäytetyön toimeksiantona tehtiin mallisetti, mitä voi hyödyntää monipuolisesti eri toimitiloja, kuten toimistotiloja sisustaessa. Mallinnettavaksi päätyi valokatkaisija, pistorasia, lämpöpatteri ja kaksi erilaista kattopaneelia sekä kaksi valaisinta. Mallit tehtiin Blenderin 3.3 versiolla ja testauksessa käytettiin Unity-pelimoottoria.
Mallisetin rajaamisen apuna käytettiin Microsoftin Copilot-tekoälyä ja sitä tai muuta vastaavaa tekoälyä suositellaan käytettävän jatkossakin työnteon tukena.