Varastohallintajärjestelmän kehittäminen logistiikka-alan perusopetuksen tueksi
Anttila, Ari (2024)
Anttila, Ari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311161
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kehittää Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa olevaa Leanware-varastohallintajärjestelmää koko logistiikka-alan perusopetuksen käyttöön. Uusissa, 2022 voimaan tulleissa logistiikka-alan perustutkinnon perusteissa on painotettu digitaalista osaamista yhtenä opiskelijoiden osaamiskohteista. Tutkimuksen myötä Leanware-järjestelmä haluttiin aktiivisempaan käyttöön Tredun logistiikka-alan koulutuksessa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää työelämän näkökulmaa Leanware-varastohallintajärjestelmän käyttöön. Avainasioiksi tutkimuksessa muodostui miksi olemassa olevaa varastonhallintajärjestelmää ei käytetä ja miten varastohallintaa saadaan aktiivisempaan käyttöön. Työn tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin haastatteluja ja kyselyjä. Tutkimusainestoa varten kohderyhmäksi valikoitiin logistiikan perustutkinnon parissa työskentelevät logistiikka-alan opettajat, yksi palvelulogistiikka-alan oppilas ja seitsemän varastoalan yritystä. Opettajille, oppilaalle ja työelämälle lähetettiin kyselyt. Kyselyiden runko muodostui neljän tutkimuskysymyksen ympärille. Tutkimuskysymykset liittyivät teknologian hyödyntämiseen, käyttöönotonhaasteisiin, logistiikka-alan tarpeiden täyttämiseen ja järjestelmän käyttöönoton haasteisiin. Kyselyiden lisäksi työssä toteutettiin haastattelut kolmelle sisälogistiikan parissa toimivalle opettajalle. Tutkimuksen tuloksista saatiin vastauksia kaikkiin neljään tutkimuskysymykseen. Tutkimustulosten mukaan työelämä kokee Leanware-järjestelmän käytön tarpeellisena. Opettajille ja oppilaalle suunnatussa kyselyssä
nousi eteen haasteita järjestelmän käytössä. Myös muutosvastarintaa oli havaittavissa. Tulosten avulla pystyttiin tekemään johtopäätöksiä järjestelmän kehittämisestä opetuskäyttöön ja sen tarpeellisuudesta opetuksessa. Työelämältä saatiin tutkimuksen pohjalta tärkeää tietoa järjestelmän tarpeellisuudesta. Tutkimuksen avulla järjestelmää on logistiikkaosastolla otettu käyttöön ja oppimisympäristöä kehitetty niin, että Leanware-järjestelmää käytetään opetuksessa aktiivisemmin.
nousi eteen haasteita järjestelmän käytössä. Myös muutosvastarintaa oli havaittavissa. Tulosten avulla pystyttiin tekemään johtopäätöksiä järjestelmän kehittämisestä opetuskäyttöön ja sen tarpeellisuudesta opetuksessa. Työelämältä saatiin tutkimuksen pohjalta tärkeää tietoa järjestelmän tarpeellisuudesta. Tutkimuksen avulla järjestelmää on logistiikkaosastolla otettu käyttöön ja oppimisympäristöä kehitetty niin, että Leanware-järjestelmää käytetään opetuksessa aktiivisemmin.