Sosiaalisen median strategia : uudelle yritykselle
Ali-Tolppa, Iina (2024)
Ali-Tolppa, Iina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311186
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Perhevyöhyke Oy:lle. Perhevyöhyke Oy tarjoaa lastenhoitopalveluita sekä palveluita perheille Lempäälässä. Toimeksiannon tehtävänä oli luoda Perhevyöhyke Oy:lle sosiaalisen median strategia.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja toimeksianto-osuuteen. Teoriaosuus käsittelee sosiaalisen median strategiaa. Toimeksianto-osuus esittelee Perhevyöhyke Oy:tä sekä sille luotua sosiaalisen median strategiaa. Teoriaosuuden tiedon keräämiseen käytettiin useita eri lähteitä. Toimeksiantona luodun sosiaalisen median strategian apuna käytettiin teoriaosuutta sekä Perhevyöhyke Oy:n toimitusjohtajan haastattelua. Tavoitteena oli luoda strategiasta mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusille aloittaville yrityksille hyödyllistä tietoa sosiaalisen median strategiasta sekä tarjota esimerkki siitä, miten sellainen voidaan luoda.
Lopputuloksena on kirjallinen opinnäytetyöraportti sekä valmis sosiaalisen median strategia. Strategia vastasi tilaajan tarpeeseen. He olivat myös tyytyväisiä lopputulokseen, sillä strategian tavoitteet täyttyivät. Toimeksiannon päätyttyä, Perhevyöhyke Oy jatkaa sosiaalisen median sisältöjen tekemistä, strategian mukaisesti. Jatkokehittämisehdotuksena Perhevyöhyke Oy:lle voitaisiin esittää, että he kehittäisivät datan avulla sosiaalisen median strategiaa eteenpäin. Esimerkiksi ostajapersoonia voitaisiin tarkentaa sekä tutkia, mitkä sosiaalisen median sisällöistä toimivat parhaiten.
Opinnäytetyön lopuksi voidaan päätellä, että uudelle yritykselle on haastavaa luoda sosiaalisen median strategia, sillä asiakastietoja ja dataa toiminasta ei vielä ole. Sosiaalisessa mediassa ei kannata kuitenkaan toimia ilman sosiaalisen median strategiaa, sillä tällöin toiminta harvemmin tuottaa tulosta.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja toimeksianto-osuuteen. Teoriaosuus käsittelee sosiaalisen median strategiaa. Toimeksianto-osuus esittelee Perhevyöhyke Oy:tä sekä sille luotua sosiaalisen median strategiaa. Teoriaosuuden tiedon keräämiseen käytettiin useita eri lähteitä. Toimeksiantona luodun sosiaalisen median strategian apuna käytettiin teoriaosuutta sekä Perhevyöhyke Oy:n toimitusjohtajan haastattelua. Tavoitteena oli luoda strategiasta mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusille aloittaville yrityksille hyödyllistä tietoa sosiaalisen median strategiasta sekä tarjota esimerkki siitä, miten sellainen voidaan luoda.
Lopputuloksena on kirjallinen opinnäytetyöraportti sekä valmis sosiaalisen median strategia. Strategia vastasi tilaajan tarpeeseen. He olivat myös tyytyväisiä lopputulokseen, sillä strategian tavoitteet täyttyivät. Toimeksiannon päätyttyä, Perhevyöhyke Oy jatkaa sosiaalisen median sisältöjen tekemistä, strategian mukaisesti. Jatkokehittämisehdotuksena Perhevyöhyke Oy:lle voitaisiin esittää, että he kehittäisivät datan avulla sosiaalisen median strategiaa eteenpäin. Esimerkiksi ostajapersoonia voitaisiin tarkentaa sekä tutkia, mitkä sosiaalisen median sisällöistä toimivat parhaiten.
Opinnäytetyön lopuksi voidaan päätellä, että uudelle yritykselle on haastavaa luoda sosiaalisen median strategia, sillä asiakastietoja ja dataa toiminasta ei vielä ole. Sosiaalisessa mediassa ei kannata kuitenkaan toimia ilman sosiaalisen median strategiaa, sillä tällöin toiminta harvemmin tuottaa tulosta.