CP-vammaisten lasten arkiliikunnan ja osallistumisen tukeminen kuntoutuksen näkökulmasta: opas Coronaria kuntoutus-ja terapiapalvelut Oy:n henkilökunnalle ja CP-vammaisten lasten vanhemmille
Krasila, Piritta; Takkinen, Laura (2024)
Krasila, Piritta
Takkinen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311194
Tiivistelmä
CP-oireyhtymällä on aiempien tutkimuksien mukaan vaikutusta lapsen kokonaisvaltaiseen toimintakykyyn ja CP-vammaisilla lapsilla on heikompi fyysinen
aktiivisuus sekä osallistumisen esteitä. CP-vammaisten lasten toimintakyvyn
haasteet ovat moninaisia, ja toimintakykyä arvioidaan Gross Motor Function
Classification System-luokituksella (GMFCS), jossa tasoja on I–V. On tärkeää
ymmärtää, kuinka osallistumismahdollisuuksia voidaan lisätä toimintakyvyltään erilaisille CP-vammaisille lapsille.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle alle 10-vuotiaiden CP-vammaisten lasten arkiliikunnan ja osallistumisen opas kuntoutuksen
näkökulmasta ICF-viitekehystä hyödyntäen. Tavoitteena on antaa tietoa Coronaria kuntoutus- ja terapiapalvelut Oy:n henkilökunnalle ja CP-vammaisten
lasten vanhemmille, kuinka tukea CP-vammaisen lapsen motorisia valmiuksia
ja osallistumista eri vuodenaikoina erilaisissa liikunta- ja arkiympäristöissä.
Opinnäytetyömme on produktiivinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuotoksena syntyi arkiliikunnan ja osallistumisen opas. Opas on saatavilla
opinnäytetyön liitteenä kaikille sähköisenä sekä tulostettavana PDF-tiedostona
sekä toimeksiantajan nettisivulla. Kehittämistarve syntyi toimeksiantajan fysioterapeuttien tiimipalaverissa. Ideointivaiheessa rajasimme aihetta CP-vammaisiin lapsiin, koska erityislasten ryhmä on käsitteenä laaja. Luonnosteluvaiheessa aloimme kokoamaan teoreettista viitekehystä käyttäen monipuolisesti
eri lähteitä ja tuoreita kansainvälisiä tutkimuksia. Kehittelyvaiheessa aloitimme
oppaan kehittelyn huomioiden kohderyhmän ja oppaan laatukriteerit. Viimeistelyvaiheessa lähetimme oppaan arvioitavaksi toimeksiantajalle ja ohjaaville
opettajille ja palautteen mukaan muokkasimme opasta lopulliseen muotoonsa.
Koostimme oppaaseen harjoitteet ilman apuvälinettä liikkuvalle sekä apuvälineellä liikkuvalle lapselle lisäten osallistumisen mahdollisuuksia. Oppaan harjoitteet auttavat lasta kehittämään kehon hallintaa, tasapainoa, sekä tukevat
perusmotorisia taitoja ja osallistumista. Jatkossa voisi selvittää, kuinka oppaan
harjoitteet toimivat eri GMFCS-tasoisille CP-vammaisille lapsille ja selvittää,
lisäävätkö oppaan harjoitteet arkiliikuntaa ja osallistumista.
aktiivisuus sekä osallistumisen esteitä. CP-vammaisten lasten toimintakyvyn
haasteet ovat moninaisia, ja toimintakykyä arvioidaan Gross Motor Function
Classification System-luokituksella (GMFCS), jossa tasoja on I–V. On tärkeää
ymmärtää, kuinka osallistumismahdollisuuksia voidaan lisätä toimintakyvyltään erilaisille CP-vammaisille lapsille.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle alle 10-vuotiaiden CP-vammaisten lasten arkiliikunnan ja osallistumisen opas kuntoutuksen
näkökulmasta ICF-viitekehystä hyödyntäen. Tavoitteena on antaa tietoa Coronaria kuntoutus- ja terapiapalvelut Oy:n henkilökunnalle ja CP-vammaisten
lasten vanhemmille, kuinka tukea CP-vammaisen lapsen motorisia valmiuksia
ja osallistumista eri vuodenaikoina erilaisissa liikunta- ja arkiympäristöissä.
Opinnäytetyömme on produktiivinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuotoksena syntyi arkiliikunnan ja osallistumisen opas. Opas on saatavilla
opinnäytetyön liitteenä kaikille sähköisenä sekä tulostettavana PDF-tiedostona
sekä toimeksiantajan nettisivulla. Kehittämistarve syntyi toimeksiantajan fysioterapeuttien tiimipalaverissa. Ideointivaiheessa rajasimme aihetta CP-vammaisiin lapsiin, koska erityislasten ryhmä on käsitteenä laaja. Luonnosteluvaiheessa aloimme kokoamaan teoreettista viitekehystä käyttäen monipuolisesti
eri lähteitä ja tuoreita kansainvälisiä tutkimuksia. Kehittelyvaiheessa aloitimme
oppaan kehittelyn huomioiden kohderyhmän ja oppaan laatukriteerit. Viimeistelyvaiheessa lähetimme oppaan arvioitavaksi toimeksiantajalle ja ohjaaville
opettajille ja palautteen mukaan muokkasimme opasta lopulliseen muotoonsa.
Koostimme oppaaseen harjoitteet ilman apuvälinettä liikkuvalle sekä apuvälineellä liikkuvalle lapselle lisäten osallistumisen mahdollisuuksia. Oppaan harjoitteet auttavat lasta kehittämään kehon hallintaa, tasapainoa, sekä tukevat
perusmotorisia taitoja ja osallistumista. Jatkossa voisi selvittää, kuinka oppaan
harjoitteet toimivat eri GMFCS-tasoisille CP-vammaisille lapsille ja selvittää,
lisäävätkö oppaan harjoitteet arkiliikuntaa ja osallistumista.