Mikroyrityksen näkyvyyden parantaminen verkkosivuja uudistamalla ja digitaalisen markkinoinnin suunnitelman avulla
Soramäki, Ville; Pesonen, Jaakko (2024)
Soramäki, Ville
Pesonen, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010846
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja rakentaa toimeksiantajayritykselle verkkosivut ja digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Opinnäytetyön lähtökohtana oli yrityksellä jo olemassa oleva ongelmallinen verkkosivu, joka ei vastannut toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Lisäksi verkkosivu oli toiminnaltaan epäkunnossa.
Tätä opinnäytetyötä ohjaavina tutkimuskysymyksinä olivat:
1. Millaiset ovat mikroyrityksen tarpeisiin vastaavat käyttäjäystävälliset ja informatiiviset verkkosivut?
2. Millainen on mikroyrityksen tarpeisiin vastaava digitaalisen markkinoinnin suunnitelma?
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin mikroyrityksen digitaaliseen näkyvyyteen ja verkkosivujen käytettävyyteen käyttäjäkokemuksen kautta sekä digitaaliseen markkinointiin.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen keinoja aineiston keräämiseksi toimeksiantajan nykytilan, tarpeiden ja tavoitteiden ymmärtämiseen. Lisäksi käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa, joka soveltuu tilanteisiin, joissa halutaan ratkaista havaittuja ongelmia yhdessä toimeksiantajan kanssa. Aineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajaa, mikä antoi ymmärrystä toimeksiantajan toiveista ja tarpeista sekä auttoi suunnittelemaan ja rakentamaan verkkosivut ja digitaalisen markkinoinnin suunnitelman mikroyrityksen tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön ansiosta toimeksiantajayritys sai käyttöönsä uudet verkkosivut sekä digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, jotka vastasivat sen tarpeita. Opinnäytetyö toimii esimerkkinä mikroyritysten verkkosivujen kehittämiseen liittyvissä projekteissa, mikroyrityksen verkkonäkyvyyden kasvattamisessa sekä digitaalisen markkinoinnin suunnitelman laatimisessa. Opinnäytetyössä raportoitiin kehittämiseen liittyvät työvaiheet sekä lopputulos.
Tätä opinnäytetyötä ohjaavina tutkimuskysymyksinä olivat:
1. Millaiset ovat mikroyrityksen tarpeisiin vastaavat käyttäjäystävälliset ja informatiiviset verkkosivut?
2. Millainen on mikroyrityksen tarpeisiin vastaava digitaalisen markkinoinnin suunnitelma?
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin mikroyrityksen digitaaliseen näkyvyyteen ja verkkosivujen käytettävyyteen käyttäjäkokemuksen kautta sekä digitaaliseen markkinointiin.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen keinoja aineiston keräämiseksi toimeksiantajan nykytilan, tarpeiden ja tavoitteiden ymmärtämiseen. Lisäksi käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa, joka soveltuu tilanteisiin, joissa halutaan ratkaista havaittuja ongelmia yhdessä toimeksiantajan kanssa. Aineisto kerättiin haastattelemalla toimeksiantajaa, mikä antoi ymmärrystä toimeksiantajan toiveista ja tarpeista sekä auttoi suunnittelemaan ja rakentamaan verkkosivut ja digitaalisen markkinoinnin suunnitelman mikroyrityksen tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön ansiosta toimeksiantajayritys sai käyttöönsä uudet verkkosivut sekä digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, jotka vastasivat sen tarpeita. Opinnäytetyö toimii esimerkkinä mikroyritysten verkkosivujen kehittämiseen liittyvissä projekteissa, mikroyrityksen verkkonäkyvyyden kasvattamisessa sekä digitaalisen markkinoinnin suunnitelman laatimisessa. Opinnäytetyössä raportoitiin kehittämiseen liittyvät työvaiheet sekä lopputulos.