Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Musiikki on avain kielen kehitykseen : eri kielitaustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen musiikin avulla varhaiskasvatuksessa

Kujala, Kirsi; Niittyvaara, Päivi (2014)

 
Avaa tiedosto
kujala_kirsi_niittyvaara_paivi.pdf (874.9Kt)
Lataukset: 


Kujala, Kirsi
Niittyvaara, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720178
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee eri kielitaustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemista musiikin avulla päiväkodissa. Kohderyhmänä ovat 3–6-vuotiaat maahanmuuttajataustaiset lapset. Toiminnallinen osio toteutettiin kevään 2014 aikana kahdessa päiväkodissa, Turussa Säkäkujan päiväkodissa ja Liedossa Viherkodon päiväkodissa.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa suomen kielen kehitystä tukeva ”Musiikki on avain kielen kehitykseen”-kansio, joka sisältää viisi valmiiksi suunniteltua musiikkituokiota. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli päiväkotien henkilökunnan valmiuksien parantaminen eri kielitaustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa. Muita kehittämistehtäviä olivat musiikin merkityksen korostaminen kielen kehittymisessä sekä laulutuokioita ja kuvitettuja lauluja sisältävän kansion suunnittelu ja toteuttaminen.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmiä olivat haastattelu, havainnointi ja palautteen kerääminen tuokioihin osallistuneilta lapsilta sekä niitä havainnoineilta lastentarhanopettajilta. Näitä käytettiin pohjana musiikkituokioiden suunnittelussa. Tuokioissa käytettiin musiikkikasvatuksen menetelmiä, jotka ovat laulaminen, soittaminen, kuuntelu ja musiikkiliikunta. Tuokioiden aikana tehtyjen havaintojen ja saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että musiikki ja kuvien käyttö tukevat kielen kehitystä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste