Opas esihenkilölle – näin motivoit nuoria myyntialalla
Staack, Niklas (2024)
Staack, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311230
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esihenkilöille tietoon keinot, joiden avulla he kykenevät motivoimaan nuoria myyntialalla työskenteleviä entistä tehokkaammin. Keinot tuodaan selkeästi esille esihenkilöille kirjoitetussa oppaassa. Esihenkilö käsitteenä tarkoittaa työntekijää, jonka alaisuudessa nuoria myyntialalla olevia henkilöitä työskentelee. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja empiirisestä osasta.
Oppaan tavoitteena on avartaa esihenkilöiden näkemyksiä keinoista, joilla motivoida nuoria myyntialalla työskenteleviä. Opas on suunniteltu hyvin tiiviiksi ja yksinkertaiseksi tarjoten kuitenkin monipuolisia keinoja nuorten motivoimiseen. On keskeistä ymmärtää, että motivaatiota ei voi suoranaisesti antaa toiselle, sillä se syntyy ihmisessä itsessään. Esihenkilö pystyy silti monien keinojen avulla sekä ylläpitämään että tukemaan motivoivaa työilmapiiriä erilaisin oppaassa määritellyin keinoin. Lisäksi esihenkilö on avainasemassa myös tilanteissa, joissa työntekijät eivät ole lainkaan motivoituneita, sillä myös epämotivoitunutta työntekijää voi auttaa löytämään motivaation kipinän.
Oppaan luotettavuuden varmistamiseksi toteutettiin nuorille myyntialalla työskenteleville kysely keinoista, jotka motivoivat heitä. Näin saatiin selville oikeasti ne keinot, jotka motivoivat nuoria myyntialalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 81 vastaajaa ja vastausaika oli hieman yli kaksi viikkoa. Oppaan sisältö koostuu teoreettisen viitekehyksen sisällöstä sekä toteutetun kyselyn vastauksien pohjalta tehdyistä johtopäätöksistä.
Merkittäviin löydöksiin kuului muun muassa ilmapiirin merkitys nuorille myyntialan työntekijöille. Hyvä työilmapiiri nousi tuloksissa jopa palkitsemista korkeammalle. Tästä voidaan päätellä, että esihenkilöllä on merkittävä rooli nuorten työtyytyväisyydessä ja motivaatiossa tiimijohtamisen sekä ilmapiirin luomisen kautta.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2024 pohtien aihetta ja toimeksiantajaa etsien. Myöhemmin luovuttiin toimeksiantaja ideasta, kun lopullinen aihe avautui. Teoreettisen viitekehyksen sekä kyselyn valmistuttua maaliskuun puolessa välissä, aloitettiin itse oppaan työstäminen. Opas ja samalla koko opinnäytetyö valmistui toukokuun alussa 2024.
Oppaan tavoitteena on avartaa esihenkilöiden näkemyksiä keinoista, joilla motivoida nuoria myyntialalla työskenteleviä. Opas on suunniteltu hyvin tiiviiksi ja yksinkertaiseksi tarjoten kuitenkin monipuolisia keinoja nuorten motivoimiseen. On keskeistä ymmärtää, että motivaatiota ei voi suoranaisesti antaa toiselle, sillä se syntyy ihmisessä itsessään. Esihenkilö pystyy silti monien keinojen avulla sekä ylläpitämään että tukemaan motivoivaa työilmapiiriä erilaisin oppaassa määritellyin keinoin. Lisäksi esihenkilö on avainasemassa myös tilanteissa, joissa työntekijät eivät ole lainkaan motivoituneita, sillä myös epämotivoitunutta työntekijää voi auttaa löytämään motivaation kipinän.
Oppaan luotettavuuden varmistamiseksi toteutettiin nuorille myyntialalla työskenteleville kysely keinoista, jotka motivoivat heitä. Näin saatiin selville oikeasti ne keinot, jotka motivoivat nuoria myyntialalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 81 vastaajaa ja vastausaika oli hieman yli kaksi viikkoa. Oppaan sisältö koostuu teoreettisen viitekehyksen sisällöstä sekä toteutetun kyselyn vastauksien pohjalta tehdyistä johtopäätöksistä.
Merkittäviin löydöksiin kuului muun muassa ilmapiirin merkitys nuorille myyntialan työntekijöille. Hyvä työilmapiiri nousi tuloksissa jopa palkitsemista korkeammalle. Tästä voidaan päätellä, että esihenkilöllä on merkittävä rooli nuorten työtyytyväisyydessä ja motivaatiossa tiimijohtamisen sekä ilmapiirin luomisen kautta.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2024 pohtien aihetta ja toimeksiantajaa etsien. Myöhemmin luovuttiin toimeksiantaja ideasta, kun lopullinen aihe avautui. Teoreettisen viitekehyksen sekä kyselyn valmistuttua maaliskuun puolessa välissä, aloitettiin itse oppaan työstäminen. Opas ja samalla koko opinnäytetyö valmistui toukokuun alussa 2024.