Oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien ja osallistamisen kehittäminen Hämeenlinnan kaupungin ateriapalveluissa
Hyvärinen, Juho-Jussi (2024)
Hyvärinen, Juho-Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311228
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja nykyistä toimintaa kehittäväksi tehty opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli selvittää millaisia toimintamalleja Hämeenlinnan kaupungin ja kaupungissa toimivien ateriapalveluita tuottavien yrityksien olisi mahdollista hyödyntää, jotta mahdollistettaisiin oppilaiden osallistaminen entistä paremmin ja saataisiin lisättyä oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia ateriapalveluita kohtaan. Tutkimuksen avulla pyrittiin saavuttamaan käsitys nykytilanteesta, kehityskohteista sekä mahdollisuuksista jatkojalostettavaksi tulevaisuudessa uusiksi käytänteiksi.
Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisena sähköisenä kyselytutkimuksena. Kyselyn avulla selvitettiin oppilaiden, opetusta järjestävän tahon ja ateriapalveluita tuottavien tahojen näkemyksiä aiheesta.
Oppilaille tehtävän kyselyn otantana toimi 10 vuosiluokkaa siten, että 5 vuosiluokkaa perusopetuksen luokilta 3. – 6. ja 5 vuosiluokkaa vuosiluokilta 7. – 9. Opetusta järjestävän tahon kysely lähetettiin kaikille kaupungin peruskoulujen rehtoreille sekä apulaisrehtoreille ja ateriapalveluita tuottaville organisaatioille suunnattu kysely lähetettiin 19 ateriapalveluita tuottavalle organisaatiolle ympäri Suomen.
Tutkimus vastasi tutkimuskysymyksiin ja sen avulla saatiin selkeä kuva oppilaiden osallistamisen ja vaikutusmahdollisuuksien nykytilanteesta Hämeenlinnassa ja kehityskohteista vallitsevan tilanteen kehittämiseksi. Palveluntuottajien kyselyn kautta saatiin paljon esimerkkejä osallistamisen toimintamalleista, joita on käytössä myös laajasti ympäri Suomen. Tutkimuksen avulla ei löydetty uusia tai erityisemmin innovatiivisia toimintamalleja, vaan pikemminkin voidaan todeta, että jo olemassa olevia toimintamalleja tulisi kehittää ja vakiinnuttaa niiden käyttö koskemaan kaikkia kaupungin kouluja. Tutkimus osoitti, että oppilaiden osallistamisen ja vaikutusmahdollisuuksien kehittämiselle on selkeä jatkokehityksen tarve. Keskiössä tässä onnistumisessa on yhteistyön kehittäminen palveluita tuottavan tahon ja kaupungin eri organisaatioiden kesken.
Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisena sähköisenä kyselytutkimuksena. Kyselyn avulla selvitettiin oppilaiden, opetusta järjestävän tahon ja ateriapalveluita tuottavien tahojen näkemyksiä aiheesta.
Oppilaille tehtävän kyselyn otantana toimi 10 vuosiluokkaa siten, että 5 vuosiluokkaa perusopetuksen luokilta 3. – 6. ja 5 vuosiluokkaa vuosiluokilta 7. – 9. Opetusta järjestävän tahon kysely lähetettiin kaikille kaupungin peruskoulujen rehtoreille sekä apulaisrehtoreille ja ateriapalveluita tuottaville organisaatioille suunnattu kysely lähetettiin 19 ateriapalveluita tuottavalle organisaatiolle ympäri Suomen.
Tutkimus vastasi tutkimuskysymyksiin ja sen avulla saatiin selkeä kuva oppilaiden osallistamisen ja vaikutusmahdollisuuksien nykytilanteesta Hämeenlinnassa ja kehityskohteista vallitsevan tilanteen kehittämiseksi. Palveluntuottajien kyselyn kautta saatiin paljon esimerkkejä osallistamisen toimintamalleista, joita on käytössä myös laajasti ympäri Suomen. Tutkimuksen avulla ei löydetty uusia tai erityisemmin innovatiivisia toimintamalleja, vaan pikemminkin voidaan todeta, että jo olemassa olevia toimintamalleja tulisi kehittää ja vakiinnuttaa niiden käyttö koskemaan kaikkia kaupungin kouluja. Tutkimus osoitti, että oppilaiden osallistamisen ja vaikutusmahdollisuuksien kehittämiselle on selkeä jatkokehityksen tarve. Keskiössä tässä onnistumisessa on yhteistyön kehittäminen palveluita tuottavan tahon ja kaupungin eri organisaatioiden kesken.