Tilausmusiikin sävellys tunneilmaisuun
Mikkilä, Elias (2024)
Mikkilä, Elias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311241
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin tilausmusiikin säveltämistä tunneilmaisuun. Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa opas, joka helpottaisi säveltäjää tai äänisuunnittelijaa löytämään perusteet tunneilmaisujen säveltämiseen. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitkä elementit sävellyksessä johtivat tunnevasteiden muodostumiseen. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin tunnevastetta ja tunneilmaisua musiikilliselta pohjalta. Opinnäytetyössä ei käsitelty psykologian tutkimaa tunnetta.
Opinnäytetyössä kerrottiin, mitkä elementit sävellyksessä johtivat tunnevasteiden muodostumiseen kirjallisten lähteiden pohjalta. Työssä selvitettiin myös yksityiskohtaisesti kolmentoista eri tunneilmaisun sävellyksellisiä piirteitä tapaustutkimusta hyödyntäen. Tunneilmaisujen säveltämisestä kirjoitettiin ohjeet. Ohjeita hyödyntämällä tehtiin yksitoista sävellystä, jotka perustuivat tunneilmaisuihin. Sävellykset laitettiin kyselytutkimukseen, jossa selvitettiin, mitä tunnevasteita sävellykset herättivät. Kyselyn tuloksista tehtiin määrällinen ja laadullinen analyysi. Analyysien perusteella arvioitiin, miten sävellykset onnistuivat herättämään haluttuja tunteita.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen analyysin tuloksena selviää, että sävellyksillä voidaan saada aikaan haluttuja tunnevasteita useimmissa kuuntelijoissa. Musiikin tunnevasteet ovat kuitenkin subjektiivisia ja ihmiset kokevat muusikin eri tavoin. Jatkotutkimuksena voisi tehdä kyselytutkimuksen, jossa vertaillaan videon ja muusikin aiheuttamia tunnevasteita pelkästään musiikilla saatuihin tunnevasteisiin
Opinnäytetyössä kerrottiin, mitkä elementit sävellyksessä johtivat tunnevasteiden muodostumiseen kirjallisten lähteiden pohjalta. Työssä selvitettiin myös yksityiskohtaisesti kolmentoista eri tunneilmaisun sävellyksellisiä piirteitä tapaustutkimusta hyödyntäen. Tunneilmaisujen säveltämisestä kirjoitettiin ohjeet. Ohjeita hyödyntämällä tehtiin yksitoista sävellystä, jotka perustuivat tunneilmaisuihin. Sävellykset laitettiin kyselytutkimukseen, jossa selvitettiin, mitä tunnevasteita sävellykset herättivät. Kyselyn tuloksista tehtiin määrällinen ja laadullinen analyysi. Analyysien perusteella arvioitiin, miten sävellykset onnistuivat herättämään haluttuja tunteita.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen analyysin tuloksena selviää, että sävellyksillä voidaan saada aikaan haluttuja tunnevasteita useimmissa kuuntelijoissa. Musiikin tunnevasteet ovat kuitenkin subjektiivisia ja ihmiset kokevat muusikin eri tavoin. Jatkotutkimuksena voisi tehdä kyselytutkimuksen, jossa vertaillaan videon ja muusikin aiheuttamia tunnevasteita pelkästään musiikilla saatuihin tunnevasteisiin