Strategian ja strategiaprosessin kehittäminen vientiyritykselle
Kojola, Olli (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää strategia ja strategiaprosessi vientiyritykselle. Opinnäytetyön kohdeyritys on kaivoslaitteiden ja raskaiden työkoneiden siirtoratkaisujen laitevalmistaja, jonka laitteiden markkina on globaali. Yhtiön tuotteet ovat innovatiivisia ja yhtiöllä on merkittävästi IPR-oikeuksia. Yhtiön tavoitteena on ollut kasvu, mutta tätä tukevaa strategiaa ei ole laadittu. Opinnäytetyön kehittämisosion tavoitteena oli luoda yhtiölle strategia, tunnistaa muutostarpeet sekä luoda strategiaprosessi, missä strategista suunnittelua ylläpidetään jatkuvana toimintona.
Työssä tutkittiin ja perehdyttiin strategisiin malleihin, joita hyödynnettiin kehittämistyössä. Valituilla malleilla toteutettiin yhtiön strategian laatiminen sekä luotiin prosessi, millä strategia toteutetaan, seurataan ja ohjataan. Keskeinen osa työtä oli yhtiön ja sen liiketoimintaympäristön analyysi.
Työntuloksena syntyi liiketoimintaympäristön analyysi ja yhtiön toiminnan analyysi sekä viitekehys, jolla analyysejä päivitetään tulevaisuudessa. Analyyseissä hyödynnettiin Porterin viiden kilpailuvoiman analyysiä, arvoketjuanalyysiä sekä SWOT-analyysiä. Analyysien perusteella arvioitiin yrityksen mahdollisuuksia löytää kilpailuetua Porterin geneerisen kilpailustrategian kautta sekä luotiin strategiset olettamukset. Analyysien ja olettamuksien pohjalta laadittiin strategia, jonka toteuttamisen viitekehyksenä hyödynnettiin Must-Win-Battle strategiaa.
Strategiaa kehitettäessä ja laadittaessa yhtiön toiminnassa havaittiin useita keskeisiä strategisia muutos- ja kehityskohteita, joita yhtiössä aloitettiin toteuttamaan jo strategiaprosessin laatimisen aikana. Must-Win-Battle strategia sopi tähän tehtävään erinomaisesti sen yksinkertaisuuden vuoksi, koska siinä keskitytään tärkeisiin muutoksiin, jotka havaitaan menestymisen kannalta erityisen tärkeiksi. Must-Win-Battle strategia sopi yhtiön tarpeisiin strategian toteuttamisen välineenä hyvin myös, koska se oli henkilöstölle hyvin konkreettinen ja selkeä tapa esittää muutokset, joihin yhtiö pyrkii strategisesti. The goal of this thesis was to develop a strategy and strategy process for an export company. The target company of the thesis is an equipment manufacturer of mining equipment and heavy machinery transfer solutions, whose equipment market is global. The company's products are innovative and the company has substantial IPR rights. The company's goal has been growth, but a strategy supporting this has not been drawn up. The goal of the development section of the thesis was to create a strategy for the company, identify the needs for change and create a strategy process, where strategic planning is maintained as a continuous function.
In the work, strategic models were studied and familiarized with, which were utilized in the development work. The selected models were used to prepare the company's strategy and create a process by which the strategy is implemented, monitored and controlled. A key part of the work was the analysis of the company and its business environment.
The result of the work was an analysis of the business environment and an analysis of the company's operations, as well as a reference framework with which the analyzes will be updated in the future. Porter's analysis of five competitive forces, value chain analysis and SWOT analysis were used in the analyses. Based on the analyses, the company's chances of finding a competitive advantage through Porter's generic competitive strategy were evaluated and strategic assumptions were created. Based on the analyzes and assumptions, a strategy was drawn up, the framework of which was implemented using the Must-Win-Battle strategy.
During the development and formulation of the strategy, several key strategic change and development targets were observed in the company's operations, which the company began to implement already during the formulation of the strategy process. The Must-Win-Battle strategy was perfect for this task because of its simplicity, as it focuses on important changes that are perceived as particularly important for success. The Must-Win-Battle strategy also suited the company's needs as a means of implementing the strategy well, because it was a very concrete and clear way for the personnel to present the changes that the company is striving for strategically.
Työssä tutkittiin ja perehdyttiin strategisiin malleihin, joita hyödynnettiin kehittämistyössä. Valituilla malleilla toteutettiin yhtiön strategian laatiminen sekä luotiin prosessi, millä strategia toteutetaan, seurataan ja ohjataan. Keskeinen osa työtä oli yhtiön ja sen liiketoimintaympäristön analyysi.
Työntuloksena syntyi liiketoimintaympäristön analyysi ja yhtiön toiminnan analyysi sekä viitekehys, jolla analyysejä päivitetään tulevaisuudessa. Analyyseissä hyödynnettiin Porterin viiden kilpailuvoiman analyysiä, arvoketjuanalyysiä sekä SWOT-analyysiä. Analyysien perusteella arvioitiin yrityksen mahdollisuuksia löytää kilpailuetua Porterin geneerisen kilpailustrategian kautta sekä luotiin strategiset olettamukset. Analyysien ja olettamuksien pohjalta laadittiin strategia, jonka toteuttamisen viitekehyksenä hyödynnettiin Must-Win-Battle strategiaa.
Strategiaa kehitettäessä ja laadittaessa yhtiön toiminnassa havaittiin useita keskeisiä strategisia muutos- ja kehityskohteita, joita yhtiössä aloitettiin toteuttamaan jo strategiaprosessin laatimisen aikana. Must-Win-Battle strategia sopi tähän tehtävään erinomaisesti sen yksinkertaisuuden vuoksi, koska siinä keskitytään tärkeisiin muutoksiin, jotka havaitaan menestymisen kannalta erityisen tärkeiksi. Must-Win-Battle strategia sopi yhtiön tarpeisiin strategian toteuttamisen välineenä hyvin myös, koska se oli henkilöstölle hyvin konkreettinen ja selkeä tapa esittää muutokset, joihin yhtiö pyrkii strategisesti.
In the work, strategic models were studied and familiarized with, which were utilized in the development work. The selected models were used to prepare the company's strategy and create a process by which the strategy is implemented, monitored and controlled. A key part of the work was the analysis of the company and its business environment.
The result of the work was an analysis of the business environment and an analysis of the company's operations, as well as a reference framework with which the analyzes will be updated in the future. Porter's analysis of five competitive forces, value chain analysis and SWOT analysis were used in the analyses. Based on the analyses, the company's chances of finding a competitive advantage through Porter's generic competitive strategy were evaluated and strategic assumptions were created. Based on the analyzes and assumptions, a strategy was drawn up, the framework of which was implemented using the Must-Win-Battle strategy.
During the development and formulation of the strategy, several key strategic change and development targets were observed in the company's operations, which the company began to implement already during the formulation of the strategy process. The Must-Win-Battle strategy was perfect for this task because of its simplicity, as it focuses on important changes that are perceived as particularly important for success. The Must-Win-Battle strategy also suited the company's needs as a means of implementing the strategy well, because it was a very concrete and clear way for the personnel to present the changes that the company is striving for strategically.