Resilienssin vahvistaminen julkisen sektorin ateriapalveluissa
Inttilä, Tanja (2024)
Inttilä, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311315
Tiivistelmä
Julkisen sektorin toimintaa ovat viime vuosina haastaneet erilaiset vastoinkäymiset ja muutokset. Kuntien järjestämisvastuulla olevat ateriapalvelut ovat pääsääntöisesti lakisääteistä toimintaa, jonka on jatkuttava keskeytyksettä, vastoinkäymisistä huolimatta. Työhyvinvoinnin näkökulmasta onkin tärkeää, että vastoinkäymisiin pystytään sopeutumaan ja niistä pystytään palautumaan. Resilienssiä pidetään avaintekijänä haastavista tilanteista palautumiseen. Ateriapalveluiden resilienssiä on tutkittu vähän, mutta se on erittäin oleellinen osa työhyvinvointia toimialalla, jossa henkilöstö on olennainen osa toiminnan jatkuvuutta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa niitä voimavaroja, joiden avulla henkilöstö sopeutuu vastoinkäymisiin sekä palautuu niistä, oppimalla uusia käytänteitä tulevaisuutta varten. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälainen johtaminen ja johtamiskäytänteet tukevat parhaiten tiimin resilienssin vahvistumista. Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, johon aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Teemahaastatteluja järjestettiin kahdeksan, joihin osallistui yhteensä 12 henkilöä neljästä eri kunnasta. Haastatteluista viisi toteutettiin yksilöhaastatteluina, kaksi parihaastatteluina ja yksi kolmen hengen ryhmähaastatteluna. Informantit koostuivat ateriapalveluiden eri tasojen esihenkilöistä sekä operatiivisen tason työntekijöistä. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin useita voimavaroja, joita voidaan hyödyntää vastoinkäymisistä palautumiseen. Voimavarat koostuivat yksilön henkilökohtaisista voimavaroista sekä sosiaalisista-, ympäristöllisistä- ja organisaation voimavaroista. Erittäin tärkeänä ryhmädynamiikan näkökulmasta pidettiin myös selkeää johtamista ja johtamiskäytänteitä. Suurimpina vastoinkäymisinä kunnallisen puolen ateriapalveluissa nähtiin henkilöstöön ja sen saatavuuteen liittyvät vastoinkäymiset sekä taloudelliset vastoinkäymiset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että resilienssi on merkittävä osa ateriapalveluiden työhyvinvointia. Organisaatio pystyy tietyillä toiminnoilla tukemaan resilienssin vahvistumista, jota työyhteisön täytyy täydentää yhteistyöllä. Voimavarat ovat kuitenkin yksilöllisiä ja vastuu niiden ylläpitämisestä jää yksilölle itselleen.
Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa niitä voimavaroja, joiden avulla henkilöstö sopeutuu vastoinkäymisiin sekä palautuu niistä, oppimalla uusia käytänteitä tulevaisuutta varten. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, minkälainen johtaminen ja johtamiskäytänteet tukevat parhaiten tiimin resilienssin vahvistumista. Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, johon aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Teemahaastatteluja järjestettiin kahdeksan, joihin osallistui yhteensä 12 henkilöä neljästä eri kunnasta. Haastatteluista viisi toteutettiin yksilöhaastatteluina, kaksi parihaastatteluina ja yksi kolmen hengen ryhmähaastatteluna. Informantit koostuivat ateriapalveluiden eri tasojen esihenkilöistä sekä operatiivisen tason työntekijöistä. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin useita voimavaroja, joita voidaan hyödyntää vastoinkäymisistä palautumiseen. Voimavarat koostuivat yksilön henkilökohtaisista voimavaroista sekä sosiaalisista-, ympäristöllisistä- ja organisaation voimavaroista. Erittäin tärkeänä ryhmädynamiikan näkökulmasta pidettiin myös selkeää johtamista ja johtamiskäytänteitä. Suurimpina vastoinkäymisinä kunnallisen puolen ateriapalveluissa nähtiin henkilöstöön ja sen saatavuuteen liittyvät vastoinkäymiset sekä taloudelliset vastoinkäymiset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että resilienssi on merkittävä osa ateriapalveluiden työhyvinvointia. Organisaatio pystyy tietyillä toiminnoilla tukemaan resilienssin vahvistumista, jota työyhteisön täytyy täydentää yhteistyöllä. Voimavarat ovat kuitenkin yksilöllisiä ja vastuu niiden ylläpitämisestä jää yksilölle itselleen.