Att förebygga och hantera utmattningsproblematik bland unga- En handbok för professionella som arbetar i digitala forum : Verksamhetsinriktad studie
Ladvelin, Fanny; Pengel, Emma (2024)
Ladvelin, Fanny
Pengel, Emma
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311429
Tiivistelmä
Utbrändhet bland unga är ett aktuellt tema i dagens samhälle. Många unga upplever sig utmattade i koppling till skola, sociala medier och globala fenomen, som till exempel konsekvenserna av covid 19 pandemin. Syfte med detta lärdomsprov var att utveckla en handbok för professionella som arbetar inom digitala forum med unga angående utmattningsproblematik. Lärdomsprovet är en verksamhetsinriktad studie som utgår från Salonens (2013) modell som grund för produktutvecklingen. Det finns olika möjligheter till stöd för unga som upplever utmattningsproblematik, men fokuset inom detta lärdomsprov ligger på de digitala hjälpforumen. Det är väsentligt att de som arbetar inom dessa digitala forum kan stödja den unga på bäst möjliga sätt. I handboken lyfts arbetssätt fram som baserar sig på mentaliseringsteori och positiv psykolog för att förebygga och motarbeta utmattning bland unga. Det har visat sig att omdirigeringen av negativa tankemönster till mer positiva tankemönster fungerar som en skyddsfaktor mot utbrändhet och bidrar således till att stärka ungas resurser och välbefinnande. Även vikten av det socialpedagogiska arbetssättets vikt och den e sociala arbetsprocessen tas upp. Handboken kan bidra till att skapa en bredare förståelse av utbrändhet samt att i ett så tidigt skede som möjligt kunna identifiera kännetecknen för utmattning bland unga. Handboken fick namnet ”Utmattning bland unga Hur kan du som professionell hjälpa?”.
Utbrändhet bland unga är ett aktuellt tema i dagens samhälle. Många unga upplever sig utmattade i koppling till skola, sociala medier och globala fenomen, som till exempel konsekvenserna av covid 19 pandemin. Syfte med detta lärdomsprov var att utveckla en handbok för professionella som arbetar inom digitala forum med unga angående utmattningsproblematik. Lärdomsprovet är en verksamhetsinriktad studie som utgår från Salonens (2013) modell som grund för produktutvecklingen. Det finns olika möjligheter till stöd för unga som upplever utmattningsproblematik, men fokuset inom detta lärdomsprov ligger på de digitala hjälpforumen. Det är väsentligt att de som arbetar inom dessa digitala forum kan stödja den unga på bäst möjliga sätt. I handboken lyfts arbetssätt fram som baserar sig på mentaliseringsteori och positiv psykolog för att förebygga och motarbeta utmattning bland unga. Det har visat sig att omdirigeringen av negativa tankemönster till mer positiva tankemönster fungerar som en skyddsfaktor mot utbrändhet och bidrar således till att stärka ungas resurser och välbefinnande. Även vikten av det socialpedagogiska arbetssättets vikt och den e-sociala arbetsprocessen tas upp. Handboken kan bidra till att skapa en bredare förståelse av utbrändhet samt att i ett så tidigt skede som möjligt kunna identifiera kännetecknen för utmattning bland unga. Handboken fick namnet ”Utmattning bland unga Hur kan du som professionell hjälpa?”.
Utbrändhet bland unga är ett aktuellt tema i dagens samhälle. Många unga upplever sig utmattade i koppling till skola, sociala medier och globala fenomen, som till exempel konsekvenserna av covid 19 pandemin. Syfte med detta lärdomsprov var att utveckla en handbok för professionella som arbetar inom digitala forum med unga angående utmattningsproblematik. Lärdomsprovet är en verksamhetsinriktad studie som utgår från Salonens (2013) modell som grund för produktutvecklingen. Det finns olika möjligheter till stöd för unga som upplever utmattningsproblematik, men fokuset inom detta lärdomsprov ligger på de digitala hjälpforumen. Det är väsentligt att de som arbetar inom dessa digitala forum kan stödja den unga på bäst möjliga sätt. I handboken lyfts arbetssätt fram som baserar sig på mentaliseringsteori och positiv psykolog för att förebygga och motarbeta utmattning bland unga. Det har visat sig att omdirigeringen av negativa tankemönster till mer positiva tankemönster fungerar som en skyddsfaktor mot utbrändhet och bidrar således till att stärka ungas resurser och välbefinnande. Även vikten av det socialpedagogiska arbetssättets vikt och den e-sociala arbetsprocessen tas upp. Handboken kan bidra till att skapa en bredare förståelse av utbrändhet samt att i ett så tidigt skede som möjligt kunna identifiera kännetecknen för utmattning bland unga. Handboken fick namnet ”Utmattning bland unga Hur kan du som professionell hjälpa?”.