EU:n merenkulun ympäristösääntelyn mahdolliset vaikutukset merenkulun fossiilisten polttoaineiden hintoihin
Valtonen, Eikka (2024)
Valtonen, Eikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311414
Tiivistelmä
Merenkulun fossiilisten polttoaineiden käytöllä on merkittävä vaikutus ilmastonmuutokselle. Euroopan unioni kiristää ympäristönsääntelyä, jolla pyritään vähentämään merenkulun riippuvaisuutta fossiilisista polttoaineista ja vähentämään merenkulusta aiheutuvia ympäristöpäästöjä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, kuinka Euroopan unionin kiristyvien ympäristönsääntelyiden vaikutukset näkyvät merenkulun fossiilisten polttoaineiden käyttökustannuksissa vuonna 2030. Pääasiallisina lähteinä on käytetty EU:n lainsäädäntöä, muita lainsäädäntöjä ja fossiilisia polttoaineita koskevia tutkimuksia sekä aiheesta löytyneitä internetartikkeleita.
Työn teoriaosuus tehtiin kirjallisuuskatsauksena, jonka pohjalta suoritettiin laskelmat päästökaupan ja energiaverodirektiivin vaikutuksista ro-ro-alusten ja matkustaja-alusten fossiilisten polttoaineiden käyttökustannuksille vuodelle 2030. Työn teoriaosuus keskittyi merenkulun yleisimpiin fossiilisiin polttoaineisiin ja niihin kohdistuvaan EU:n ympäristönsääntelyyn.
Tuloksista huomattiin, että EU:n kiristyvällä ympäristönsääntelyllä tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia merenkulun fossiilisten polttoaineiden kustannuksille vuonna 2030. Fossiilisten polttoaineiden hintoja on kuitenkin haastavaa arvioida tarkkaan, sillä niihin liittyy paljon muuttujia. Näistä lähtökohdista opinnäytetyön tutkimuskysymys saatiin selvitettyä hyvin ja tulosten todenmukaisuus nähdään tulevaisuudessa. The use of fossil fuels in maritime has a significant impact on climate change. The European Union is tightening enviromental regulations aimed at reducing shipping´s dependence on fossil fuels and reducing environmental emissions from maritime.
The research question of the thesis was to find out the effects of the tightening environmental regulations of the European Union on the cost of operating fossil fuels for maritime fuels for 2030. The main sources are EU legislation, other legislations, fossil fuel studies and internet articles found on the subject.
The theoretical part of the thesis was carried out as a literature review, on the basis of which calculations were made on the effects of emissions trading and the Energy Efficiency Directive on the fossil fuel operating costs of ro-ro ships and passenger ships for 2030. The theoretical part of the thesis focused on the most common fossil fuels in maritime and the EU environmental regulation that applies to them.
The results of the thesis concluded that the EU`s tightening environmental regulation will have a significant impact on the cost of fossil fuels in maritime transportation by 2030. However, it is challenging to accurately estimate fossil fuel prices because they involve many variables. From this point of view, the research question of the thesis was solved well, and the veracity of the result will be seen in the future.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, kuinka Euroopan unionin kiristyvien ympäristönsääntelyiden vaikutukset näkyvät merenkulun fossiilisten polttoaineiden käyttökustannuksissa vuonna 2030. Pääasiallisina lähteinä on käytetty EU:n lainsäädäntöä, muita lainsäädäntöjä ja fossiilisia polttoaineita koskevia tutkimuksia sekä aiheesta löytyneitä internetartikkeleita.
Työn teoriaosuus tehtiin kirjallisuuskatsauksena, jonka pohjalta suoritettiin laskelmat päästökaupan ja energiaverodirektiivin vaikutuksista ro-ro-alusten ja matkustaja-alusten fossiilisten polttoaineiden käyttökustannuksille vuodelle 2030. Työn teoriaosuus keskittyi merenkulun yleisimpiin fossiilisiin polttoaineisiin ja niihin kohdistuvaan EU:n ympäristönsääntelyyn.
Tuloksista huomattiin, että EU:n kiristyvällä ympäristönsääntelyllä tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia merenkulun fossiilisten polttoaineiden kustannuksille vuonna 2030. Fossiilisten polttoaineiden hintoja on kuitenkin haastavaa arvioida tarkkaan, sillä niihin liittyy paljon muuttujia. Näistä lähtökohdista opinnäytetyön tutkimuskysymys saatiin selvitettyä hyvin ja tulosten todenmukaisuus nähdään tulevaisuudessa.
The research question of the thesis was to find out the effects of the tightening environmental regulations of the European Union on the cost of operating fossil fuels for maritime fuels for 2030. The main sources are EU legislation, other legislations, fossil fuel studies and internet articles found on the subject.
The theoretical part of the thesis was carried out as a literature review, on the basis of which calculations were made on the effects of emissions trading and the Energy Efficiency Directive on the fossil fuel operating costs of ro-ro ships and passenger ships for 2030. The theoretical part of the thesis focused on the most common fossil fuels in maritime and the EU environmental regulation that applies to them.
The results of the thesis concluded that the EU`s tightening environmental regulation will have a significant impact on the cost of fossil fuels in maritime transportation by 2030. However, it is challenging to accurately estimate fossil fuel prices because they involve many variables. From this point of view, the research question of the thesis was solved well, and the veracity of the result will be seen in the future.