Salibandyjoukkueet ja -pelaajat yhdistävä Android-sovellus : prototyyppi Jetpack Composella
Virtanen, Tuomas (2024)
Virtanen, Tuomas
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311265
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa salibandyjoukkueita löytämään uusia pelaajia ja pelaajia löytämään itselleen helpommin uuden joukkueen. Uuden joukkueen löytäminen voi tuntua haasteelliselta esimerkiksi uudelle paikkakunnalle muutettaessa. Etenkin pienempien joukkueiden voi puolestaan olla hankalaa tavoittaa potentiaalisia uusia pelaajia nykyisissä kanavissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää prototyyppi natiivista Android-sovelluksesta, joka toisi joukkueet ja pelaajat samaan paikkaan. Prototyyppi toimii vahvana perustana sovellukselle, jonka voi tulevaisuudessa kehittää julkaisukelpoiseksi.
Työssä tutkittiin natiivia Android-kehitystä ja modernia UI-kehitystapaa, Jetpack Composea. Tutkittiin, kuinka Jetpack Compose eroaa vanhasta XML-kehitystavasta ja mitä vahvuuksia ja heikkouksia näissä on. Backend-toteutuksessa tutustuttiin Googlen Firebase-sovelluskehitysalustaan ja etenkin Firebasen tarjoamaan Firestore-tietokantaan. Työssä selvitettiin, kuinka NoSQL-tietokanta eroaa SQL-tietokannoista.
Ennen prototyypin kehittämisvaihetta pelaajilta ja joukkueilta kerättiin ajatuksia ja näkemyksiä aiheesta kyselylomakkeilla. Vastausten avulla hahmotettiin paremmin, millaisia haasteita pelaajat ja joukkueet kohtasivat toistensa etsimisessä ja ketkä etenkin olisivat kiinnostuneita tällaisesta sovelluksesta.
Prototyyppiin saatiin kehitettyä kaikista tärkeimmät ominaisuudet, ja lopputulos antaa suuntaa ominaisuuksien ja käyttöliittymän osalta sovelluksen mahdolliselle jatkokehitykselle. Prototyyppi tarjoaa konkreettista näyttöä siitä, miten sovellus voi vastata käyttäjien tarpeisiin ja toimia tehokkaana välineenä salibandyjoukkueiden ja -pelaajien yhdistämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää prototyyppi natiivista Android-sovelluksesta, joka toisi joukkueet ja pelaajat samaan paikkaan. Prototyyppi toimii vahvana perustana sovellukselle, jonka voi tulevaisuudessa kehittää julkaisukelpoiseksi.
Työssä tutkittiin natiivia Android-kehitystä ja modernia UI-kehitystapaa, Jetpack Composea. Tutkittiin, kuinka Jetpack Compose eroaa vanhasta XML-kehitystavasta ja mitä vahvuuksia ja heikkouksia näissä on. Backend-toteutuksessa tutustuttiin Googlen Firebase-sovelluskehitysalustaan ja etenkin Firebasen tarjoamaan Firestore-tietokantaan. Työssä selvitettiin, kuinka NoSQL-tietokanta eroaa SQL-tietokannoista.
Ennen prototyypin kehittämisvaihetta pelaajilta ja joukkueilta kerättiin ajatuksia ja näkemyksiä aiheesta kyselylomakkeilla. Vastausten avulla hahmotettiin paremmin, millaisia haasteita pelaajat ja joukkueet kohtasivat toistensa etsimisessä ja ketkä etenkin olisivat kiinnostuneita tällaisesta sovelluksesta.
Prototyyppiin saatiin kehitettyä kaikista tärkeimmät ominaisuudet, ja lopputulos antaa suuntaa ominaisuuksien ja käyttöliittymän osalta sovelluksen mahdolliselle jatkokehitykselle. Prototyyppi tarjoaa konkreettista näyttöä siitä, miten sovellus voi vastata käyttäjien tarpeisiin ja toimia tehokkaana välineenä salibandyjoukkueiden ja -pelaajien yhdistämisessä.