Digimarkkinointisuunnitelma yritykselle Ihana Beauty Studio
Sillfors, Pinja (2024)
Sillfors, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311327
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoite on luoda realistinen ja käyttökelpoinen digimarkkinointisuunnitelma IHANA Beauty Studiolle. IHANA on kauneushoitola, joka sijaitsee Porvoon vanhassa kaupungis-sa joen äärellä. Toimeksiantaja on toiminimellä toimiva kosmetologi IHANA Beauty Studiossa. Studiossa toimeksiantaja tekee asiakkailleen ripsienpidennyksiä.
Digitaalinen markkinointi on erittäin tärkeä osa miltei jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Digimarkkinoinnilla voidaan lisätä yrityksen myyntiä ja tuoda näkyvyyttä. Digitaalisella markkinoinnilla yritys tavoittaa ympäri maailmaa ajasta ja paikasta riippumatta kohdeyleisöä.
Opinnäytetyötä alettiin kehittämään, jotta IHANA Beauty Studiolle saataisiin laadukkaampaa ja jatkuvaa digimarkkinointia. Toimeksiantajalla oli jo aktiiviset digitaalisen markkinoinnin alustat käytössä, mutta selkeä punainen lanka puuttui sisällöstä. Lisäksi markkinointia ei ollut suunniteltu, eikä asetettu markkinointitavoitteita. Opinnäytetyö tulee toimimaan yritykselle suunnannäyttäjänä markkinoinnille. Opinnäytetyöstä tulee ilmi mitä tehdään, missä kanavissa ja milloin. Tämä helpottaa markkinoinnin toteuttamista ja säästää suunnittelulta aikaa. Vuosikellosta selviää selkeästi kaikki tarvittava julkaisuinformaatio. Lisäksi yritykselle tehtiin tavoitteet ja seurantaohjeet markkinoinnin onnistumiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi digitaalista markkinointia, sen historiaa ja nykytilaa, sekä sen vaikutusta yrityksen liiketoimintaan. Tietoperustassa käsitellään myös vaikuttajamarkkinointia ja tapoja yrityksen markkinoinnin suunnitteluun. Tähän tietoperustaan on käytetty suomen - ja englanninkielisiä lähteitä. Lähteet ovat kirjallisuutta, artikkeleita ja blogeja.
Tietoperustan jälkeen tulee digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Osuudessa käydään läpi työn pääpiirteet ja sisältö. Liitteissä on kokonaan valmis suunnitelma.
Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2024 ja se valmistui toukokuussa 2023. Tuotoksena opinnäytetyöstä saatiin toimeksiantajalle digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelma sisältää toimeksiantajan nykytila-analyysin, tavoitteet, kohderyhmän sekä markkinoinninvuosikellon. Digimarkkinointisuunnitelma on luotu 1.6.2024 - 12.2024 väliselle ajalle. Suunnitelma on tehty selkeäksi, helposti muokattavaksi ja yrityksen näköiseksi. Suunnitelma toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja heidän toiveidensa mukaan.
Digitaalinen markkinointi on erittäin tärkeä osa miltei jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Digimarkkinoinnilla voidaan lisätä yrityksen myyntiä ja tuoda näkyvyyttä. Digitaalisella markkinoinnilla yritys tavoittaa ympäri maailmaa ajasta ja paikasta riippumatta kohdeyleisöä.
Opinnäytetyötä alettiin kehittämään, jotta IHANA Beauty Studiolle saataisiin laadukkaampaa ja jatkuvaa digimarkkinointia. Toimeksiantajalla oli jo aktiiviset digitaalisen markkinoinnin alustat käytössä, mutta selkeä punainen lanka puuttui sisällöstä. Lisäksi markkinointia ei ollut suunniteltu, eikä asetettu markkinointitavoitteita. Opinnäytetyö tulee toimimaan yritykselle suunnannäyttäjänä markkinoinnille. Opinnäytetyöstä tulee ilmi mitä tehdään, missä kanavissa ja milloin. Tämä helpottaa markkinoinnin toteuttamista ja säästää suunnittelulta aikaa. Vuosikellosta selviää selkeästi kaikki tarvittava julkaisuinformaatio. Lisäksi yritykselle tehtiin tavoitteet ja seurantaohjeet markkinoinnin onnistumiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi digitaalista markkinointia, sen historiaa ja nykytilaa, sekä sen vaikutusta yrityksen liiketoimintaan. Tietoperustassa käsitellään myös vaikuttajamarkkinointia ja tapoja yrityksen markkinoinnin suunnitteluun. Tähän tietoperustaan on käytetty suomen - ja englanninkielisiä lähteitä. Lähteet ovat kirjallisuutta, artikkeleita ja blogeja.
Tietoperustan jälkeen tulee digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Osuudessa käydään läpi työn pääpiirteet ja sisältö. Liitteissä on kokonaan valmis suunnitelma.
Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2024 ja se valmistui toukokuussa 2023. Tuotoksena opinnäytetyöstä saatiin toimeksiantajalle digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelma sisältää toimeksiantajan nykytila-analyysin, tavoitteet, kohderyhmän sekä markkinoinninvuosikellon. Digimarkkinointisuunnitelma on luotu 1.6.2024 - 12.2024 väliselle ajalle. Suunnitelma on tehty selkeäksi, helposti muokattavaksi ja yrityksen näköiseksi. Suunnitelma toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja heidän toiveidensa mukaan.