Palvelumuotoilun opit ja oivallukset : Kehittämisasiantuntijan matka
Tuominen, Nina (2024)
Tuominen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ymmärrys LAB-ammattikorkeakoulu Oy:n alla toimivan ja audiovisuaalisen viestinnän palveluita tarjoavan LAB-Studion toiminnan kehittämiseen palvelumuotoilun ja tuotteistamisen keinoin. Kyseinen palveluntuottaja tarjoaa audiovisuaalisen viestinnän ratkaisuja korkeakoulun sisäisille ja ulkoisille asiakkaille. Työn tuloksena syntyi päiväkirjamuotoinen kertomus dokumentaatioineen palvelujen ja toiminnan kehittämisestä puolentoista vuoden ajalta, sekä havainnot ja toimintasuunnitelma jatkokehittämisen osalta. Uusien palvelujen tuotteistaminen vaatii monien tekijöiden huomioimista ja yhteistyötä sidosryhmien välillä, joista asiakaslähtöisyys kehittämisen keskiössä on yksi tärkeimmistä.
Tietoperusta muodostui palvelumuotoilusta, tuotteistamisesta ja asiakaskokemuksesta. Nämä käsitteet määriteltiin ja niiden keskeiset asiat, sekä muodostuminen avattiin. Tietoperustassa esiteltiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen eroavaisuudet ja yhtäläisyydet, palvelumuotoilun kehittyminen ja käyttötarkoitus, sekä tuotteistamisen tärkeimmät elementit. Asiakaslähtöisyyden näkökulmaksi valikoitui asiakaskokemus, sen kehittäminen ja mittaaminen. Toiminnallisessa osiossa on peilattu LAB Studion kehittämistä palvelumuotoilun, tuotteistamisen ja asiakaskokemuksen kautta. Lisäksi toiminnallisesta osiosta löytyy ajatuksia toiminnan jatkokehittämisestä ja LAB-ammattikorkeakoulu Oy:n liiketoimintayksikön johtajan näkemyksiä haastattelun muodossa LAB Studion palveluiden kehityksestä, niiden merkityksestä organisaatiolle ja jatkokehittämisestä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä korostetaan audiovisuaalisten ratkaisujen monipuolisia vaatimuksia, jotka edellyttävät huolellista suunnittelua, innovointia ja jatkuvaa kehittämistä. LAB Studion tapaus esittelee, miten palvelumuotoilu, tuotteistaminen, kehittäminen ja asiakaslähtöisyys vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja luovat merkityksellisiä kokemuksia. Selkeät tavoitteet ohjaavat palveluiden kehittämistä ja tuotteistamista. Palvelukuvaukset, hinnoittelu ja viestintästrategia parantavat LAB Studion uskottavuutta ja houkuttelevuutta. Jatkuva kehittäminen ja asiakaspalautteen hyödyntäminen ovat keskeisiä toiminnassa, samoin kuin eettiset periaatteet ja asiakaslähtöisyys. Johtopäätöksissä korostetaan myös jatkuvan kehittämisen merkitystä palveluliiketoiminnassa.
Avainsanat palvelumuotoilu, tuotteistaminen, kehittäminen, asiakaskokemus
Sivut 55 sivua ja liitteitä 2 sivua
Tietoperusta muodostui palvelumuotoilusta, tuotteistamisesta ja asiakaskokemuksesta. Nämä käsitteet määriteltiin ja niiden keskeiset asiat, sekä muodostuminen avattiin. Tietoperustassa esiteltiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen eroavaisuudet ja yhtäläisyydet, palvelumuotoilun kehittyminen ja käyttötarkoitus, sekä tuotteistamisen tärkeimmät elementit. Asiakaslähtöisyyden näkökulmaksi valikoitui asiakaskokemus, sen kehittäminen ja mittaaminen. Toiminnallisessa osiossa on peilattu LAB Studion kehittämistä palvelumuotoilun, tuotteistamisen ja asiakaskokemuksen kautta. Lisäksi toiminnallisesta osiosta löytyy ajatuksia toiminnan jatkokehittämisestä ja LAB-ammattikorkeakoulu Oy:n liiketoimintayksikön johtajan näkemyksiä haastattelun muodossa LAB Studion palveluiden kehityksestä, niiden merkityksestä organisaatiolle ja jatkokehittämisestä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä korostetaan audiovisuaalisten ratkaisujen monipuolisia vaatimuksia, jotka edellyttävät huolellista suunnittelua, innovointia ja jatkuvaa kehittämistä. LAB Studion tapaus esittelee, miten palvelumuotoilu, tuotteistaminen, kehittäminen ja asiakaslähtöisyys vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja luovat merkityksellisiä kokemuksia. Selkeät tavoitteet ohjaavat palveluiden kehittämistä ja tuotteistamista. Palvelukuvaukset, hinnoittelu ja viestintästrategia parantavat LAB Studion uskottavuutta ja houkuttelevuutta. Jatkuva kehittäminen ja asiakaspalautteen hyödyntäminen ovat keskeisiä toiminnassa, samoin kuin eettiset periaatteet ja asiakaslähtöisyys. Johtopäätöksissä korostetaan myös jatkuvan kehittämisen merkitystä palveluliiketoiminnassa.
Avainsanat palvelumuotoilu, tuotteistaminen, kehittäminen, asiakaskokemus
Sivut 55 sivua ja liitteitä 2 sivua